Viestintä- ja kriisiviestintäsuunnitelma Punkalive Oy:lle
Mononen, Suvi (2011)
Mononen, Suvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295284
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee viestintä- ja kriisiviestintäsuunnitelman tekoa. Produktiivisen työn tilaajana toimii Punkalive Oy, jonka tuotteita ovat muun muassa erilaiset puiset huonekalut, sisustuselementit ja rakennuselementit. Punkalive toimii kahdella paikkakunnalla, mikä osaltaan lisää sisäisen viestinnän haasteellisuutta.
Työssä keskitytään viestinnän suunnittelun ydinasioihin eli sisäiseen ja ulkoiseen viestintään ja viestinnän mittaamiseen. Toisena osa-alueena on kriisiviestintä, jonka teoriassa käsitellään erilaisia kriisejä, niihin varautumista ja viestintätoimenpiteitä ennen kriisiä, sen aikana ja sen jälkeen. Teoriaosuus pohjautuu lähinnä alan kirjallisuuden kokeneimpiin tekijöihin, kuten Leif Åbergin ja Elisa Juholin teorioihin.
Produktiivisena osuutena toteutetut viestintä- ja kriisiviestintäsuunnitelmat liitetään osaksi Punkaliven brändiohjeistoa. Suunnitelmat ovat kattavia oppaita pienen yrityksen viestintään, ja ne ovat toteutettu yhteistyössä Punkaliven kanssa. Suunnitelmien lähtökohdat tulivat yrityksen työntekijöiltä ja suunnitelmissa pyritään ratkaisemaan mahdollisimman paljon viestintään liittyviä ongelmia. Viestintäsuunnitelma pitää sisällään myös osion kansainvälisestä viestinnästä ja vuosikellosuunnitelman.
Suunnitelman valmistuttua sitä lähdetään viemään työyhteisöön ja toteuttamaan siinä olevia uudistuksia ja ideoita viestinnän parantamiseksi.
Työssä keskitytään viestinnän suunnittelun ydinasioihin eli sisäiseen ja ulkoiseen viestintään ja viestinnän mittaamiseen. Toisena osa-alueena on kriisiviestintä, jonka teoriassa käsitellään erilaisia kriisejä, niihin varautumista ja viestintätoimenpiteitä ennen kriisiä, sen aikana ja sen jälkeen. Teoriaosuus pohjautuu lähinnä alan kirjallisuuden kokeneimpiin tekijöihin, kuten Leif Åbergin ja Elisa Juholin teorioihin.
Produktiivisena osuutena toteutetut viestintä- ja kriisiviestintäsuunnitelmat liitetään osaksi Punkaliven brändiohjeistoa. Suunnitelmat ovat kattavia oppaita pienen yrityksen viestintään, ja ne ovat toteutettu yhteistyössä Punkaliven kanssa. Suunnitelmien lähtökohdat tulivat yrityksen työntekijöiltä ja suunnitelmissa pyritään ratkaisemaan mahdollisimman paljon viestintään liittyviä ongelmia. Viestintäsuunnitelma pitää sisällään myös osion kansainvälisestä viestinnästä ja vuosikellosuunnitelman.
Suunnitelman valmistuttua sitä lähdetään viemään työyhteisöön ja toteuttamaan siinä olevia uudistuksia ja ideoita viestinnän parantamiseksi.