Myynninedistäminen osana yrityksen markkinointiviestintää : case Oy Lindab Ab
Turunen, Sari (2011)
Turunen, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295266
Tiivistelmä
Myynninedistäminen on yksi markkinointiviestinnän keinoista, jolla yleisesti pyritään lyhytkestoiseen myynnin lisäykseen. Myynninedistämistä tulisi käsitellä yhdessä yrityksen muun markkinointiviestinnän kanssa, jolloin yrityksen markkinointitoimenpiteet ovat yhtenäistä ja niiden avulla saavutetaan parempia tuloksia. Myynninedistämisen kolme keskeistä kohderyhmää ovat jälleenmyyjät, kuluttajat sekä yrityksen oma myyntiorganisaatio. Jokaiselle kohderyhmälle on erilaisia myynninedistämisen keinoja.
Tämän opinnäytetyön aiheena on myynninedistäminen osana yrityksen markkinointiviestintää. Työn toimeksiantajana on Oy Lindab Ab, jolla on tarve selvittää erilaisia myynninedistämisen keinoja myynninedistämissuunnitelman pohjaksi. Vastaavaa tutkimusta toimeksiantaja ei ole aikaisemmin tehnyt.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee myynninedistämisen keskeiset käsitteet, erilaisia myynninedistämisen tavoitteita, myynninedistämisen kohderyhmät, sekä myynninedistämisen eri muotoja.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmänä viidelle eri Rautanet-ketjun yrittäjälle sekä heidän henkilökunnalle. Tutkimuksella pyrin saamaan vastauksen tutkimusongelmaan, mitä keinoja toimeksiantajayritys voi käyttää jälleenmyyjiin ja kuluttajiin kohdistuvassa myynninedistämisessä osana yrityksen markkinointiviestintää?
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää jälleenmyyjien mielipiteitä ja kokemuksia erilaisista myynninedistämisen keinoista. Tutkimuksesta saatiin paljon erilaisia kehitysideoita sekä jälleenmyyjien kokemuksia erilaisista myynninedistämiskeinoista. Tutkimustulokset antoivat toimeksiantajayritykselle hyvän lähtökohdan luoda myynninedistämissuunnitelma sekä kehittää yhteistyötä jälleenmyyjien kanssa.
Tämän opinnäytetyön aiheena on myynninedistäminen osana yrityksen markkinointiviestintää. Työn toimeksiantajana on Oy Lindab Ab, jolla on tarve selvittää erilaisia myynninedistämisen keinoja myynninedistämissuunnitelman pohjaksi. Vastaavaa tutkimusta toimeksiantaja ei ole aikaisemmin tehnyt.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee myynninedistämisen keskeiset käsitteet, erilaisia myynninedistämisen tavoitteita, myynninedistämisen kohderyhmät, sekä myynninedistämisen eri muotoja.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmänä viidelle eri Rautanet-ketjun yrittäjälle sekä heidän henkilökunnalle. Tutkimuksella pyrin saamaan vastauksen tutkimusongelmaan, mitä keinoja toimeksiantajayritys voi käyttää jälleenmyyjiin ja kuluttajiin kohdistuvassa myynninedistämisessä osana yrityksen markkinointiviestintää?
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää jälleenmyyjien mielipiteitä ja kokemuksia erilaisista myynninedistämisen keinoista. Tutkimuksesta saatiin paljon erilaisia kehitysideoita sekä jälleenmyyjien kokemuksia erilaisista myynninedistämiskeinoista. Tutkimustulokset antoivat toimeksiantajayritykselle hyvän lähtökohdan luoda myynninedistämissuunnitelma sekä kehittää yhteistyötä jälleenmyyjien kanssa.