Sosiaalinen luototus : Lahden sosiaalisen luototuksen asiakkaiden kokemuksia
Niemelä, Tiina (2011)
Niemelä, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Lahden kaupungin sosiaalisen luototuksen asiakkaiden kokemuksia luotosta ja sen vaikutuksista. Tavoitteena on tuoda uutta tietoa käytettäväksi sosiaalisen luototuksen toiminnan kehittämisessä. Tutkimusongelmana on selvittää, miten luoton saaminen on vaikuttanut asiakkaiden talouden- ja elämänhallintaan. Lisäksi tutkitaan asiakaskunnan rakennetta, velkaongelmien taustoja ja tilannetta luoton saamisen jälkeen sekä talousneuvonnan saatavuutta.
Teoriaosuudessa selvitetään kotitalouksien velkaantumisen syitä ja seurauksia, velkojen järjestelykeinoja sekä sosiaalista luototusta ja talousneuvontaa. Tietolähteinä on käytetty lainsäädäntöä, kirjallisuutta sekä tilastoaineistoa. Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto tutkimukseen koostuu sosiaalisen luototuksen tilastotiedoista, sekä asiakkaiden (n=5) haastatteluista. Haastattelut toteutetaan teemahaas-tatteluna. Haastattelujen kohteena on viisi henkilöä, jotka ovat saaneet sosiaalisen luoton velkojen järjestelyyn.
Tutkimuksesta ilmenee, että sosiaalisen luoton saaneet henkilöt kokevat taloudenhallintansa parantuneen sekä pääsääntöisesti myös elämänlaatunsa parantuneen luoton saamisen jälkeen. Haastateltavat eivät ole uudelleen velkaantuneet ja ovat pystyneet noudattamaan sosiaalisen luoton takaisinmaksuohjelmaa. Suurin osa asiakkaista on saanut talousneuvontaa asiakkuuden alussa, mutta kokevat sen loppuneen lainan saamiseen. Voidaan kuitenkin todeta haastateltavien olevan tyytyväisiä sosiaaliseen luottoon ja siihen, kuinka se on auttanut heitä velkojen järjestelyssä ja velkakierteen katkaisemisessa.
Teoriaosuudessa selvitetään kotitalouksien velkaantumisen syitä ja seurauksia, velkojen järjestelykeinoja sekä sosiaalista luototusta ja talousneuvontaa. Tietolähteinä on käytetty lainsäädäntöä, kirjallisuutta sekä tilastoaineistoa. Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto tutkimukseen koostuu sosiaalisen luototuksen tilastotiedoista, sekä asiakkaiden (n=5) haastatteluista. Haastattelut toteutetaan teemahaas-tatteluna. Haastattelujen kohteena on viisi henkilöä, jotka ovat saaneet sosiaalisen luoton velkojen järjestelyyn.
Tutkimuksesta ilmenee, että sosiaalisen luoton saaneet henkilöt kokevat taloudenhallintansa parantuneen sekä pääsääntöisesti myös elämänlaatunsa parantuneen luoton saamisen jälkeen. Haastateltavat eivät ole uudelleen velkaantuneet ja ovat pystyneet noudattamaan sosiaalisen luoton takaisinmaksuohjelmaa. Suurin osa asiakkaista on saanut talousneuvontaa asiakkuuden alussa, mutta kokevat sen loppuneen lainan saamiseen. Voidaan kuitenkin todeta haastateltavien olevan tyytyväisiä sosiaaliseen luottoon ja siihen, kuinka se on auttanut heitä velkojen järjestelyssä ja velkakierteen katkaisemisessa.