Sähköisen asiointipalvelulomakkeen käytettävyyden kehittäminen : Näkövammaisten näkökulma
Honkanen, Mona (2011)
Honkanen, Mona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285213
Tiivistelmä
Väestön ikääntyessä näkövammaisten määrä kasvaa ja esteettömän verkkoympäristön tarve lisääntyy entisestään. Työn tavoitteena oli tutkia ja kehittää sähköisen asiointipalvelulomakkeen käytettävyyttä näkövammaisten kannalta. Asiointipalvelulomake oli PDF/XML -lomake, jonka pystyi täyttämään, lähettämään, tulostamaan ja tallentamaan täysin sähköisessä muodossa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Eventizer Oy ja yhteistyökumppanina Jyväskylän näkövammaisten koulu.
Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla verkkoympäristön esteettömyyskriteereihin, Adoben PDF-tekniikkaan, käytettävyyteen, näkövammaisuuteen ja tietoteknisiin apuvälineisiin. Työn teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuden, asiantuntijahaastatteluiden ja havainnoinnin pohjalta. Toimeksiantaja toteutti sähköisen asiointilomakkeen laadittujen vaatimusten perusteella ja asiointilomake testattiin Jyväskylän näkövammaisten koululla pidetyssä käytettävyystestis-sä.
Opinnäytetyön tuloksina syntyivät sähköisen asiointipalvelun vaatimuslista, havainnot käytettävyystestauksesta näkövammaisten kanssa sekä kehitysehdotukset sähköisen asiointipalvelulomakkeen käytettävyyden parantamiseksi. Käytettävyystestissä selvisi, että asiointilomake vaatii vielä kehittämistä, jotta se olisi helppokäyttöinen kaikille. Kehitysehdotusten perusteella toimeksiantaja voi parantaa asiointilomakkeen käytettävyyttä pienillä muutoksilla.
Sähköinen asiointilomake ei ole esteetön kaikille, koska eri käyttöjärjestelmät, Adobe Reader ja apuvälineet eivät toimi keskenään. Sähköisen asiointilomakkeen esteettömyyttä ja käytettävyyttä pitää vielä kehittää, jotta lomake olisi kaikkien kansalaisten saavutettavissa. Suurin haaste esteettömyyden kannalta on eri ohjelmien ja järjestelmien yhteensopivuuden kehittäminen. Tämä vaatisi yhtenäisten ohjeiden ja määräysten laadintaa tai säätämistä lailla. Esteetön verkkoympäristö vaatii kaikkien tahojen yhteistyötä.
Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla verkkoympäristön esteettömyyskriteereihin, Adoben PDF-tekniikkaan, käytettävyyteen, näkövammaisuuteen ja tietoteknisiin apuvälineisiin. Työn teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuden, asiantuntijahaastatteluiden ja havainnoinnin pohjalta. Toimeksiantaja toteutti sähköisen asiointilomakkeen laadittujen vaatimusten perusteella ja asiointilomake testattiin Jyväskylän näkövammaisten koululla pidetyssä käytettävyystestis-sä.
Opinnäytetyön tuloksina syntyivät sähköisen asiointipalvelun vaatimuslista, havainnot käytettävyystestauksesta näkövammaisten kanssa sekä kehitysehdotukset sähköisen asiointipalvelulomakkeen käytettävyyden parantamiseksi. Käytettävyystestissä selvisi, että asiointilomake vaatii vielä kehittämistä, jotta se olisi helppokäyttöinen kaikille. Kehitysehdotusten perusteella toimeksiantaja voi parantaa asiointilomakkeen käytettävyyttä pienillä muutoksilla.
Sähköinen asiointilomake ei ole esteetön kaikille, koska eri käyttöjärjestelmät, Adobe Reader ja apuvälineet eivät toimi keskenään. Sähköisen asiointilomakkeen esteettömyyttä ja käytettävyyttä pitää vielä kehittää, jotta lomake olisi kaikkien kansalaisten saavutettavissa. Suurin haaste esteettömyyden kannalta on eri ohjelmien ja järjestelmien yhteensopivuuden kehittäminen. Tämä vaatisi yhtenäisten ohjeiden ja määräysten laadintaa tai säätämistä lailla. Esteetön verkkoympäristö vaatii kaikkien tahojen yhteistyötä.