PAMAUS! Jäihän jalka oven väliin? : Kotimaisen sarjakuva-albumin kaupallistaminen ja käsikirjoituksen tarjoaminen kustantajalle
Manninen, Maura (2011)
Manninen, Maura
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285201
Tiivistelmä
Koska tavoitteeni on tulevaisuudessa tehdä sarjakuvaa työkseni, keskityin opinnäytteessäni kartoittamaan kotimaisen kaupallisen sarjakuva-albumin mahdollisuudet kustannuskentällä sekä nykyisiä sarjakuvan tarjoamisprosessin käytäntöjä.
Pohjana tutkimukselleni olen käyttänyt kustannustoiminnasta kertovaa lähdekirjallisuutta, kustantajien omien kotisivujen ohjeistuksia ja muita digitaalisia lähteitä. Lisäksi olen tekemäni kyselyn kautta haastatellut sarjakuvasta vastaavia kustannustoimittajia ja sitä kautta selvittänyt sarjakuva-albumin kustannuspäätöksen syntymistä eri kustannusyhtiöissä. Saatepaketin kokoamisen ohjeistukseen olen hakenut tukea myös elokuva- ja tv-alan käytännöistä.
Tutkimuksestani selviää, että kaupallisen sarjakuvan kustantajia on Suomessa tällä hetkellä vain muutamia. Läpimurtoa yrittävän tekijän on pystyttävä myymään teoksensa sekä kustantajalle että lukijoille, sillä päävastuu markkinoinnista jää yleensä tekijän omille harteille. Sarjakuvantekijän on siis panostettava taiteellisten taitojensa lisäksi myös markkinointikykyjensä kehittämiseen.
Sarjakuvakäsikirjoituksen saatepaketti on hyvä pitää yksinkertaisena ja lähettää kustantajalle varsinaisen sarjakuvan lisäksi vain asiatyylinen saatekirje sekä ytimekäs synopsis. Lisäksi voi miettiä etukäteen sarjakuvansa markkinointia ja liittää siitä mielentulleet ideat vaikka synopsikseensa.
Pohjana tutkimukselleni olen käyttänyt kustannustoiminnasta kertovaa lähdekirjallisuutta, kustantajien omien kotisivujen ohjeistuksia ja muita digitaalisia lähteitä. Lisäksi olen tekemäni kyselyn kautta haastatellut sarjakuvasta vastaavia kustannustoimittajia ja sitä kautta selvittänyt sarjakuva-albumin kustannuspäätöksen syntymistä eri kustannusyhtiöissä. Saatepaketin kokoamisen ohjeistukseen olen hakenut tukea myös elokuva- ja tv-alan käytännöistä.
Tutkimuksestani selviää, että kaupallisen sarjakuvan kustantajia on Suomessa tällä hetkellä vain muutamia. Läpimurtoa yrittävän tekijän on pystyttävä myymään teoksensa sekä kustantajalle että lukijoille, sillä päävastuu markkinoinnista jää yleensä tekijän omille harteille. Sarjakuvantekijän on siis panostettava taiteellisten taitojensa lisäksi myös markkinointikykyjensä kehittämiseen.
Sarjakuvakäsikirjoituksen saatepaketti on hyvä pitää yksinkertaisena ja lähettää kustantajalle varsinaisen sarjakuvan lisäksi vain asiatyylinen saatekirje sekä ytimekäs synopsis. Lisäksi voi miettiä etukäteen sarjakuvansa markkinointia ja liittää siitä mielentulleet ideat vaikka synopsikseensa.