Ihmiskeskeinen pelisuunnittelu : Onnistuneen pelisuunnittelun haaste on ihminen
Hujala, Juhani (2011)
Hujala, Juhani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285194
Tiivistelmä
Ihmiskeskeinen pelisuunnittelu tarkoittaa suuntausta, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti huomioida pelisuunnittelussa käyttäjänsä tarpeet, tavoitteet ja ominaisuudet. Jotta voitaisiin tehdä toimivia johtopäätöksiä, mitä pelin pitää pelaajalleen tarjota, tulee pelaajaa tarkastella laajemmalla perspektiivillä eli ihmisenä, yhtenä lajinsa edustajana. Tällöin voimme käsitellä asioita, joita jokainen ihminen ja loputa myös jokainen pelaaja omaa.
Pelisuunnittelussa on suureksi hyödyksi tietää, kuinka ihminen luo tavoitteensa, mikä saa ihmisen turhautumaan ja mikä peleissä viihdyttää ihmistä. Tiedostamalla pääpiirteet ihmisen toiminnasta auttavat pelisuunnittelijaa suunnittelemaan pelejä, jotka paremmin kohtaavat pelaajien tarpeet ja toiveet, ja auttavat välttämään asioita jotka rikkovat ihmisen nautinnon pelata.
Ensimmäiseksi tekstissä vastataan kysymyksiin, miten yleisesti ottaen pelejä suunnitellaan ja miten ihmiskeskeinen pelisuunnittelu eroaa kyseistä tavasta. Seuraavaksi paneudutaan ihmisen ominaisuuksiin, joita voi pelisuunnittelussa hyödyntää. Paneudun myös miettimään, mitä pelit antavat ihmiselle.
Teorian lisäksi olen tehnyt pelisuunnitelman. Käyn lopuksi käytännön esimerkkinä läpi, kuinka itse olen hyödyntänyt käsittelemääni ihmiskeskeisen pelisuunnittelun teoriaa omassa pelisuunnittelussani.
Pelisuunnittelussa on suureksi hyödyksi tietää, kuinka ihminen luo tavoitteensa, mikä saa ihmisen turhautumaan ja mikä peleissä viihdyttää ihmistä. Tiedostamalla pääpiirteet ihmisen toiminnasta auttavat pelisuunnittelijaa suunnittelemaan pelejä, jotka paremmin kohtaavat pelaajien tarpeet ja toiveet, ja auttavat välttämään asioita jotka rikkovat ihmisen nautinnon pelata.
Ensimmäiseksi tekstissä vastataan kysymyksiin, miten yleisesti ottaen pelejä suunnitellaan ja miten ihmiskeskeinen pelisuunnittelu eroaa kyseistä tavasta. Seuraavaksi paneudutaan ihmisen ominaisuuksiin, joita voi pelisuunnittelussa hyödyntää. Paneudun myös miettimään, mitä pelit antavat ihmiselle.
Teorian lisäksi olen tehnyt pelisuunnitelman. Käyn lopuksi käytännön esimerkkinä läpi, kuinka itse olen hyödyntänyt käsittelemääni ihmiskeskeisen pelisuunnittelun teoriaa omassa pelisuunnittelussani.