Kokemista ja tekemistä taidekasvatuksen keinoin : Koulutusiltapäivä perhepäivähoitajille
Laurikainen, Päivi (2011)
Laurikainen, Päivi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285191
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
LAURIKAINEN, PÄIVI Kokemista ja tekemistä taidekasvatuksen keinoin
– Koulutusiltapäivä perhepäivähoitajille
Opinnäytetyö 40 sivua + 46 liitesivua
Työn ohjaaja Ari Vesanen, lehtori
Toimeksiantaja Kouvolan kaupunki, Helena Kuusisto
Maaliskuu 2011
Avainsanat taidekasvatus, perhepäivähoito, osallisuus, voimaantumi- nen
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää Kouvolan kaupungin noin sadalle perhepäivähoitajalle taidepainotteinen, elämyksiä ja kokemuksia sisältävä koulutusiltapäivä. Iltapäivä oli osa perhepäivähoitajien voimaannuttamispäivää. Päivä toteutettiin Anjalan Nuorisokeskuksen tiloissa Kouvolassa. Yhteistyökumppaneina päivän toteutuksessa olivat perhepäivähoitoalueen johtajat ja varhaiskasvatuksen koordinaattorit sekä sosionomiopiskelija.
Iltapäivän toteutuksessa oli viisi eritavoin osallistavaa toimintapistettä. Niistä ensim-mäisessä, ”Mummon kammarissa”, rauhoituttiin kuuntelemaan runoja ja pohtimaan niiden sisältöä. Toisessa toimintapisteessä, jonka nimi oli ”Pieni minä”, etsittiin lap-suusmuistoja koulun vanhojen kuvataulujen ja kotoa tuotujen vanhojen esineiden ja valokuvien avulla. Kolmannessa toimintapisteessä, ” Kiehtovat värit”, maalattiin sor-miväreillä yhteinen teos ilman sanallista kommunikaatiota. Neljäs piste, ”Ilman sanoja”, antoi myös kokemusta yhteistyöstä saven muovaamisen avulla, osittain toteutettuna silmät suljettuina. Viidennessä toimintapisteessä oltiin ”Villan vallassa” hakemassa kokemuksia lampaan villasta ja huovuttamisesta.
Palautteet pyydettiin kirjoittamaan päivän lopuksi pellavaliinoihin. Perhepäivähoitajilta saatujen palautteiden mukaan iltapäivä oli onnistunut ja antoi niin kokemuksia kuin elämyksiäkin. Työskentelystä sai ideoita myös omaan työhön lapsiryhmän kanssa. To-teutuksessa mukana olleiden johtajien palautteiden mukaan iltapäivä vastasi heidän asettamiaan tavoitteita. Se tarjosi myös heille uudenlaisia, rikastuttavia kokemuksia. Tekijälle itselleen koulutuspäivän suunnittelu ja toteutus olivat kaikessa haasteellisuu-dessaan palkitseva kokemus. Oman ammattitaidon ja muun osaamisen soveltaminen ja hyödyntäminen tässä projektissa antoi uudenlaisen kokemuksen ja näkökulman omaan osaamiseen.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
LAURIKAINEN, PÄIVI Kokemista ja tekemistä taidekasvatuksen keinoin
– Koulutusiltapäivä perhepäivähoitajille
Opinnäytetyö 40 sivua + 46 liitesivua
Työn ohjaaja Ari Vesanen, lehtori
Toimeksiantaja Kouvolan kaupunki, Helena Kuusisto
Maaliskuu 2011
Avainsanat taidekasvatus, perhepäivähoito, osallisuus, voimaantumi- nen
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää Kouvolan kaupungin noin sadalle perhepäivähoitajalle taidepainotteinen, elämyksiä ja kokemuksia sisältävä koulutusiltapäivä. Iltapäivä oli osa perhepäivähoitajien voimaannuttamispäivää. Päivä toteutettiin Anjalan Nuorisokeskuksen tiloissa Kouvolassa. Yhteistyökumppaneina päivän toteutuksessa olivat perhepäivähoitoalueen johtajat ja varhaiskasvatuksen koordinaattorit sekä sosionomiopiskelija.
Iltapäivän toteutuksessa oli viisi eritavoin osallistavaa toimintapistettä. Niistä ensim-mäisessä, ”Mummon kammarissa”, rauhoituttiin kuuntelemaan runoja ja pohtimaan niiden sisältöä. Toisessa toimintapisteessä, jonka nimi oli ”Pieni minä”, etsittiin lap-suusmuistoja koulun vanhojen kuvataulujen ja kotoa tuotujen vanhojen esineiden ja valokuvien avulla. Kolmannessa toimintapisteessä, ” Kiehtovat värit”, maalattiin sor-miväreillä yhteinen teos ilman sanallista kommunikaatiota. Neljäs piste, ”Ilman sanoja”, antoi myös kokemusta yhteistyöstä saven muovaamisen avulla, osittain toteutettuna silmät suljettuina. Viidennessä toimintapisteessä oltiin ”Villan vallassa” hakemassa kokemuksia lampaan villasta ja huovuttamisesta.
Palautteet pyydettiin kirjoittamaan päivän lopuksi pellavaliinoihin. Perhepäivähoitajilta saatujen palautteiden mukaan iltapäivä oli onnistunut ja antoi niin kokemuksia kuin elämyksiäkin. Työskentelystä sai ideoita myös omaan työhön lapsiryhmän kanssa. To-teutuksessa mukana olleiden johtajien palautteiden mukaan iltapäivä vastasi heidän asettamiaan tavoitteita. Se tarjosi myös heille uudenlaisia, rikastuttavia kokemuksia. Tekijälle itselleen koulutuspäivän suunnittelu ja toteutus olivat kaikessa haasteellisuu-dessaan palkitseva kokemus. Oman ammattitaidon ja muun osaamisen soveltaminen ja hyödyntäminen tässä projektissa antoi uudenlaisen kokemuksen ja näkökulman omaan osaamiseen.