Customer Satisfaction Survey on Ryanair Webpages
Niinimaa, Elisa (2011)
Niinimaa, Elisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285185
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää lentoyhtiö Ryanairin matkustajien tyytyväisyyttä yhtiön verkkosivuihin ja online-lähtöselvitys menetelmään. Tavoitteena on myös löytää ehdotuksia Ryanairin verkkosivujen parantamiseen tutkimustulosten perusteella. Tutkimus tehtiin Tampere-Pirkkalan lentokentällä. Teoreettinen lähestymistapa on hermeneuttinen. Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair esitellään teoreettisessa osiossa. Osiossa käsitellään myös kuluttajakäyttäytymistä ja asiakkaiden odotuksia. Tulokset osoittavat, että vastaajat olivat tyytyväisempiä online-lähtöselvitykseen kuin Ryanairin verkkosivuihin. Kaikkiaan tulokset olivat suhteellisen positiivisia. Haastavimpia asioita vastaajille oli se, ettei verkkosivuja ole käännetty halutuille kielille. Jotkut vastaajista olivat sitä mieltä, että verkkosivuilla on liikaa mainoksia. Asiointi Ryanairin sivuilla olisi helpompaa, mikäli lentolipun lopullinen hinta olisi esillä jo varauksen alkuvaiheessa.