Mitä sä teet? Nuorten kohtaamisia koulunuorisotyön arjessa
Kivelä, Saija (2011)
Kivelä, Saija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285176
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Hollolan yläasteella toimivan yhteisöpedagogin ensimmäisen toimintavuoden kehittämistä varten. Se tarkastelee toimenkuvaa laadullisen tutkimusotteen kautta ja pohtii sitä sekä nuorten että moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta tarkoituksenaan juurruttaa toimivat menetelmät kouluyhteisöön ja kehittää niitä toimintamuotoja, joiden myötä koulunuorisotyön käytänteet saadaan entistä toimivimmiksi.
Nuoren kasvun tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen, oppilashuolto, moniammatillinen yhteistyö ja yhteisöpedagogi koulunuorisotyössä ovat tämän opinnäytteen keskeisiä käsitteitä.
Aineisto on koottu tapaustutkimusta mukaillen empiiristen kokemusten pohjalta sekä hyödyntäen oppimispäiväkirjaa, jota on pidetty koko pilottivuoden alusta alkaen.
Nuorten havainnoinnin perusteella opinnäytteen myötä nousee esiin selkeä tarve yhteisöpedagogille sekä yksilö- että yhteisötasolla ja tärkeä merkitys on myös sillä, että koulunuorisotyö näyttäytyy kunnan muiden toimijoiden toiminnassa ja on nuorten tavoitettavissa myös vapaa-ajalla. Koulun oppilashuollon kannalta moniammatillinen yhteistyö eri hallintokuntien kanssa on nuorten kasvua edistävää.
Opinnäyteprosessin tuloksena kehittämistä pitkällä tähtäimellä vaativat ryhmäyttäminen, jonka kohderyhmä tulee muuttumaan Hollolan yläasteen yhtenäiskouluhankkeen myötä, sekä tuen antaminen erityisesti niille luokille, joille sovelletaan toimintaa erilaisissa oppimisympäristöissä. Myös välituntitoiminnan kehittäminen on parannuskohteena.
Nuoren kasvun tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen, oppilashuolto, moniammatillinen yhteistyö ja yhteisöpedagogi koulunuorisotyössä ovat tämän opinnäytteen keskeisiä käsitteitä.
Aineisto on koottu tapaustutkimusta mukaillen empiiristen kokemusten pohjalta sekä hyödyntäen oppimispäiväkirjaa, jota on pidetty koko pilottivuoden alusta alkaen.
Nuorten havainnoinnin perusteella opinnäytteen myötä nousee esiin selkeä tarve yhteisöpedagogille sekä yksilö- että yhteisötasolla ja tärkeä merkitys on myös sillä, että koulunuorisotyö näyttäytyy kunnan muiden toimijoiden toiminnassa ja on nuorten tavoitettavissa myös vapaa-ajalla. Koulun oppilashuollon kannalta moniammatillinen yhteistyö eri hallintokuntien kanssa on nuorten kasvua edistävää.
Opinnäyteprosessin tuloksena kehittämistä pitkällä tähtäimellä vaativat ryhmäyttäminen, jonka kohderyhmä tulee muuttumaan Hollolan yläasteen yhtenäiskouluhankkeen myötä, sekä tuen antaminen erityisesti niille luokille, joille sovelletaan toimintaa erilaisissa oppimisympäristöissä. Myös välituntitoiminnan kehittäminen on parannuskohteena.