Segmentointi teräskaupan kilpailukeinona
Sandbacka, Jani (2011)
Sandbacka, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285168
Tiivistelmä
Onninen Oy on yksi johtavia Itämeren ja Skandinavian markkinoilla toimivia kattavaa materiaalipalvelua tarjoavia yrityksiä. Vuonna 2010 Onninen Oy:n liikevaihto oli 1386 miljoonaa euroa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Onninen Oy:n erikoisteräsosaston asiakaskunnan segmentointiin perustuva strategiaprofiili kilpailukeinoineen ja arvioida sen etuja prosessien tehokkuuden ja kilpailijoista erottautumisen näkökulmista. Työn perustana esitettiin tuote- ja asiakaslähtöisten mallien ominaispiirteitä, segmentointitapoja sekä palveluliiketoiminnan käsitettä ja pohdittiin niiden merkityksiä kilpailukeinoina nykyaikaisessa markkinaympäristössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin yhtäältä alan perusteosten kuvauksiin tuote- ja asiakaslähtöisyydestä, segmentoinnista ja asiakasstrategioista ja toisaalta alan viimeisten tutkimusten tuloksiin teräs- ja palveluliiketoiminnasta. Onninen Oy:n erikoisteräsosaston segmentointimallin, strategiaprofiilin ja kilpailukeinojen kuvaamista varten haastateltiin Onninen Oy:n myyntipäällikköä Rauli Lehtosta.
Yleisesti ottaen, saadut tulokset vahvistivat teoriaa segmentoinnin ja keskittymisen positiivisista vaikutuksista prosessien tehokkuuteen, asiakasnäkökulman lujittumiseen ja suoralta kilpailulta suojautumiseen. Onninen Oy:n erikoisteräsosaston segmentoinnin kautta rakentamat liiketoimintamallit omasivat asiakaslähtöiselle palveluliiketoiminnalle ominaisia piirteitä ja tässä valossa ne poikkesivat merkittävästi edukseen suomalaiselle teräsliiketoiminnalle tyypillisestä voimakkaasta tuotelähtöisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Onninen Oy:n erikoisteräsosaston asiakaskunnan segmentointiin perustuva strategiaprofiili kilpailukeinoineen ja arvioida sen etuja prosessien tehokkuuden ja kilpailijoista erottautumisen näkökulmista. Työn perustana esitettiin tuote- ja asiakaslähtöisten mallien ominaispiirteitä, segmentointitapoja sekä palveluliiketoiminnan käsitettä ja pohdittiin niiden merkityksiä kilpailukeinoina nykyaikaisessa markkinaympäristössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin yhtäältä alan perusteosten kuvauksiin tuote- ja asiakaslähtöisyydestä, segmentoinnista ja asiakasstrategioista ja toisaalta alan viimeisten tutkimusten tuloksiin teräs- ja palveluliiketoiminnasta. Onninen Oy:n erikoisteräsosaston segmentointimallin, strategiaprofiilin ja kilpailukeinojen kuvaamista varten haastateltiin Onninen Oy:n myyntipäällikköä Rauli Lehtosta.
Yleisesti ottaen, saadut tulokset vahvistivat teoriaa segmentoinnin ja keskittymisen positiivisista vaikutuksista prosessien tehokkuuteen, asiakasnäkökulman lujittumiseen ja suoralta kilpailulta suojautumiseen. Onninen Oy:n erikoisteräsosaston segmentoinnin kautta rakentamat liiketoimintamallit omasivat asiakaslähtöiselle palveluliiketoiminnalle ominaisia piirteitä ja tässä valossa ne poikkesivat merkittävästi edukseen suomalaiselle teräsliiketoiminnalle tyypillisestä voimakkaasta tuotelähtöisestä näkökulmasta.