KONEIKKOJEN KOEAJON TIEDONKERUUJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN
Junes, Aki (2011)
Junes, Aki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285148
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Työn tekijä: Aki Junes
Työn nimi: Koneikkojen koeajon tiedonkeruujärjestelmän kehittäminen
Tämä insinöörityö on tehty Bosch Rexroth Oy:lle. Työn aiheena oli hydraulikoneikkojen koeajotietojen ja koeajomenetelmien kehittäminen. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin koeajotilanteessa tapahtuva reaaliaikainen tiedonkeruu- ja tallennusjärjestelmä, joka on uudenaikaisempi ja antaa hydraulikoneikkojen koeajosta tarkempaa, monipuolisempaa ja varmempaa informaatiota. Järjestelmä suunniteltiin siten, että se mahdollistaa erityyppisten hydraulikoneikkojen koeajojen tiedonkeruun. Uusi järjestelmä mahdollistaa myös kattavat laajennukset, tulevaisuuden varalle.
Insinöörityön tarkoituksena oli uudistaa koeajoa ja järjestää tiedonkeruu suoraan koeajo-paikalta asiakirjatietokantaan. Tämä helpottaa koeajoa ajallisesti ja antaa luotettavammat tulokset, jotka voidaan mahdollisessa reklamaatiotilanteessa esittää asiakkaalle luotettavana todisteena koeajotilanteesta.
Insinöörityö aloitettiin analysoimalla käytössä ollutta koeajomenetelmää, miettimällä mahdollisia kehitysvaihtoehtoja ja sitä miten niitä voitaisiin käytännössä soveltaa. Tutkimalla näitä menetelmiä saatiin näkemys siitä, millainen uusi järjestelmä voisi olla ja mitä mahdollisia hankintoja tarvitaan.
Suunnittelutyön edistyttyä ja laitteiden ollessa käytössä alkoi testausvaihe, jossa saatiin tärkeää tietoa itse koeajosta. Testausvaiheessa saatiin myös paljon uutta informaatiota ja kehitysnäkemyksiä. Laajennuksilla varustettuna testauslaitteistolla on myös mahdollista parantaa työturvallisuutta ja nopeuttaa koeajoa entisestään. Asianmukaiset laajennus-mahdollisuudet ja esikatsaus kehityksestä jätettiin tulevaisuuden varalle.
Suunnittelu- ja kehitysprosessi jatkui koko työn ajan ja sen lopputuloksena saatiin aikaan nyt käytössä oleva koeajo- ja tiedonkeruujärjestelmä, joka tuottaa luotettavampaa tietoa, sekä nopeuttaa tiedonsiirtoa ja koeajoprosessia.
Työn tekijä: Aki Junes
Työn nimi: Koneikkojen koeajon tiedonkeruujärjestelmän kehittäminen
Tämä insinöörityö on tehty Bosch Rexroth Oy:lle. Työn aiheena oli hydraulikoneikkojen koeajotietojen ja koeajomenetelmien kehittäminen. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin koeajotilanteessa tapahtuva reaaliaikainen tiedonkeruu- ja tallennusjärjestelmä, joka on uudenaikaisempi ja antaa hydraulikoneikkojen koeajosta tarkempaa, monipuolisempaa ja varmempaa informaatiota. Järjestelmä suunniteltiin siten, että se mahdollistaa erityyppisten hydraulikoneikkojen koeajojen tiedonkeruun. Uusi järjestelmä mahdollistaa myös kattavat laajennukset, tulevaisuuden varalle.
Insinöörityön tarkoituksena oli uudistaa koeajoa ja järjestää tiedonkeruu suoraan koeajo-paikalta asiakirjatietokantaan. Tämä helpottaa koeajoa ajallisesti ja antaa luotettavammat tulokset, jotka voidaan mahdollisessa reklamaatiotilanteessa esittää asiakkaalle luotettavana todisteena koeajotilanteesta.
Insinöörityö aloitettiin analysoimalla käytössä ollutta koeajomenetelmää, miettimällä mahdollisia kehitysvaihtoehtoja ja sitä miten niitä voitaisiin käytännössä soveltaa. Tutkimalla näitä menetelmiä saatiin näkemys siitä, millainen uusi järjestelmä voisi olla ja mitä mahdollisia hankintoja tarvitaan.
Suunnittelutyön edistyttyä ja laitteiden ollessa käytössä alkoi testausvaihe, jossa saatiin tärkeää tietoa itse koeajosta. Testausvaiheessa saatiin myös paljon uutta informaatiota ja kehitysnäkemyksiä. Laajennuksilla varustettuna testauslaitteistolla on myös mahdollista parantaa työturvallisuutta ja nopeuttaa koeajoa entisestään. Asianmukaiset laajennus-mahdollisuudet ja esikatsaus kehityksestä jätettiin tulevaisuuden varalle.
Suunnittelu- ja kehitysprosessi jatkui koko työn ajan ja sen lopputuloksena saatiin aikaan nyt käytössä oleva koeajo- ja tiedonkeruujärjestelmä, joka tuottaa luotettavampaa tietoa, sekä nopeuttaa tiedonsiirtoa ja koeajoprosessia.