Sitoutuminen osana onnistunutta muutosta organisaatiossa : case: If Vahinkovakuutus Oy, Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson myyntialue
Leino, Hanna (2011)
Leino, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa lukijalleen, mistä onnistunut työelämän muutos koostuu ja millaisia keinoja on muutoksen sitoutumiseen. Sitoutumista tukevia toimia tarkastellaan niin esimiehen kuin työyhteisön näkökulmasta. Toimeksianto opinnäytetyölle on tullut If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:ltä.
Muutos ja siihen sitoutuminen ovat kiinnostavia tutkimuskohteita, sillä työelämä kohtaa koko ajan muutoksia ja niihin sitoutuminen on muutoksen onnistuminen kannalta hyvin tärkeää.
Työ koostuu kahdesta osiosta: teoriasta ja empiriasta. Teoriaa muutoksesta ja sitoutumisesta on kerätty kirjallisista ja sähköisistä lähteistä sekä artikkeleista. Puolestaan empiirinen aineisto on kerätty haastatteluin. Haastattelun kohderyhmä oli Ifin Kymeenlaakson ja Päijät-Hämeen myyntialueen henkilöstö.
Työn empiirisessä osassa selvitetään, miten Ifin henkilöstö kokee muutoksen, ja miten he sitoutuvat paremmin siihen. Haastattelut antavat vastauksia siihen, mitä sitoutumisen keinoja henkilöstö pitää tärkeänä. Sitoutumisen keinot ovat sekä esimieslähtöisiä että työyhteisölähtöisiä.
Haastattelun tulokset on jätetty pois julkisesta opinnäytetyöstä, johtuen tietojen arkaluontoisuudesta ja luottamuksellisuudesta. Tulokset on annettu vain Ifin käyttöön. Myös tiivistelmä, johdanto sekä yhteenveto on muokattu siten, että se sisältää vain yleisluontoisia tietoja aiheesta. Työn joukossa mainitut tiedot Ifistä ovat julkisia tietoja.
Muutos ja siihen sitoutuminen ovat kiinnostavia tutkimuskohteita, sillä työelämä kohtaa koko ajan muutoksia ja niihin sitoutuminen on muutoksen onnistuminen kannalta hyvin tärkeää.
Työ koostuu kahdesta osiosta: teoriasta ja empiriasta. Teoriaa muutoksesta ja sitoutumisesta on kerätty kirjallisista ja sähköisistä lähteistä sekä artikkeleista. Puolestaan empiirinen aineisto on kerätty haastatteluin. Haastattelun kohderyhmä oli Ifin Kymeenlaakson ja Päijät-Hämeen myyntialueen henkilöstö.
Työn empiirisessä osassa selvitetään, miten Ifin henkilöstö kokee muutoksen, ja miten he sitoutuvat paremmin siihen. Haastattelut antavat vastauksia siihen, mitä sitoutumisen keinoja henkilöstö pitää tärkeänä. Sitoutumisen keinot ovat sekä esimieslähtöisiä että työyhteisölähtöisiä.
Haastattelun tulokset on jätetty pois julkisesta opinnäytetyöstä, johtuen tietojen arkaluontoisuudesta ja luottamuksellisuudesta. Tulokset on annettu vain Ifin käyttöön. Myös tiivistelmä, johdanto sekä yhteenveto on muokattu siten, että se sisältää vain yleisluontoisia tietoja aiheesta. Työn joukossa mainitut tiedot Ifistä ovat julkisia tietoja.