Autojen äänentoistojärjestelmien kustannustehokas parantaminen
Räisänen, Arttu; Savola, Risto (2011)
Lataukset:
Räisänen, Arttu
Savola, Risto
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285125
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia autojen äänentoistojärjestelmiä. Perusta työlle lähti tyytymättömyydestä uusien autojen äänentoistojärjestelmiin. Tavoitteenamme oli löytää tapoja, joilla äänentoistojärjestelmiä voidaan parantaa kustannustehokkaasti jo suunnitteluvaiheessa.
Perehdyimme uusien autojen äänentoistojärjestelmiin ja vertailimme niitä itse rakentamiimme jälkiasenteisiin järjestelmiin. Kohdeautomme on vuoden 1998 Volkswagen Passat Variant. Siihen rakensimme kaksi erilaista laitteistoa ja tutkimme niiden avulla ääntä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Painopiste työssä on pyrkiä mahdollisimman hyvään järjestelmään äänenlaadullisesti ja verrata sitä uusien autojen järjestelmiin. Tutkiminen tapahtuu taajuusvastemittauksien ja kuuntelukokeiden perusteella.
Tulokset osoittivat kaiutinsijoittelun ja suuntauksen suuren merkityksen. Tehdasvalmisteisien laitteistojen välillä ilmeni huomattavia eroavaisuuksia, erityisesti laitteistojen laadussa. Tuloksista päättelimme, että suunnittelun ja laatuun panostamalla päästään parhaaseen lopputulokseen. Suurimmat parannusehdotukset koskevat auton vaimennusta, ohjelmalähteiden parantamista ja korkeita ääniä toistavien elementtien suuntausta.
Perehdyimme uusien autojen äänentoistojärjestelmiin ja vertailimme niitä itse rakentamiimme jälkiasenteisiin järjestelmiin. Kohdeautomme on vuoden 1998 Volkswagen Passat Variant. Siihen rakensimme kaksi erilaista laitteistoa ja tutkimme niiden avulla ääntä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Painopiste työssä on pyrkiä mahdollisimman hyvään järjestelmään äänenlaadullisesti ja verrata sitä uusien autojen järjestelmiin. Tutkiminen tapahtuu taajuusvastemittauksien ja kuuntelukokeiden perusteella.
Tulokset osoittivat kaiutinsijoittelun ja suuntauksen suuren merkityksen. Tehdasvalmisteisien laitteistojen välillä ilmeni huomattavia eroavaisuuksia, erityisesti laitteistojen laadussa. Tuloksista päättelimme, että suunnittelun ja laatuun panostamalla päästään parhaaseen lopputulokseen. Suurimmat parannusehdotukset koskevat auton vaimennusta, ohjelmalähteiden parantamista ja korkeita ääniä toistavien elementtien suuntausta.