Matkailutarjonnan visuaalinen ilme : Mainonnan tehokeinot matkailun markkinointiviestinnässä
Kangas, Merja (2011)
Kangas, Merja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285102
Tiivistelmä
Tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käsiteltiin matkailutarjonnan visuaalisuutta osana matkailun markkinointiviestintää. Työn tarkoituksena oli luoda kattava tietopaketti värimaailmaansa suunnittelevalle matkailuyritykselle. Työssä tuotiin ensisijaisesti esille, miten ja miksi visuaalisuutta kannattaa hyödyntää. Tietoperusta koostettiin kolmesta eri osa-alueesta, matkailusta, väreistä ja markkinointiviestinnästä. Työn runko rakennettiin markkinointiviestintään sekä väreihin perustuen ja matkailu toimi työn punaisena lankana yhdistäen osa-alueet yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Osana opinnäytetyötä suoritettiin kvantitatiivinen tutkimus helmi-maaliskuussa 2011. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohderyhmänä eli perusjoukkona olivat kaikki tavoitettavissa olevat, Suomessa toimivat markkinointiviestintäalan ammattilaiset. Tiedonkeruu toteutettiin kyselylomakkeella sähköpostitse. Sähköpostiosoitteet hankittiin ensin markkinointiviestintäalan liiton Internet-sivuilta ja sen jälkeen hakukoneen avulla. Väreihin liittyvä kysely lähetettiin kolmesti riittävän kattavan aineiston mahdollistamiseksi. Vastauksia saatiin 28 kappaletta, jotka laadullaan korvaavat suuremman määrän.
Tulokset osoittivat, että väreillä on suuri merkitys matkailutuotteen ja -yrityksen tunnettuudelle ja tunnistettavuudelle. Ammattilaiset jakoivat arvokasta tietotaitoaan avoimessa kysymyksessä painottaen matkailutuotteen yksinkertaista ulkonäköä, erottuvuutta, väreillä viestimistä ja ammattilaisen apuun luottamista. Tulosten pohjalta voitiin todeta, että on tärkeää pohtia, millaisen kuvan yrityksestään tai tuotteestaan haluaa tuoda esille ja sen pohjalta miettiä tarkkaan värien merkitystä tavoitekuvan luomiseksi. Värien kyky viestiä on tehokasta ja sitä kannattaa hyödyntää matkailumarkkinoilla erottuakseen muista alalla toimivista.
Osana opinnäytetyötä suoritettiin kvantitatiivinen tutkimus helmi-maaliskuussa 2011. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohderyhmänä eli perusjoukkona olivat kaikki tavoitettavissa olevat, Suomessa toimivat markkinointiviestintäalan ammattilaiset. Tiedonkeruu toteutettiin kyselylomakkeella sähköpostitse. Sähköpostiosoitteet hankittiin ensin markkinointiviestintäalan liiton Internet-sivuilta ja sen jälkeen hakukoneen avulla. Väreihin liittyvä kysely lähetettiin kolmesti riittävän kattavan aineiston mahdollistamiseksi. Vastauksia saatiin 28 kappaletta, jotka laadullaan korvaavat suuremman määrän.
Tulokset osoittivat, että väreillä on suuri merkitys matkailutuotteen ja -yrityksen tunnettuudelle ja tunnistettavuudelle. Ammattilaiset jakoivat arvokasta tietotaitoaan avoimessa kysymyksessä painottaen matkailutuotteen yksinkertaista ulkonäköä, erottuvuutta, väreillä viestimistä ja ammattilaisen apuun luottamista. Tulosten pohjalta voitiin todeta, että on tärkeää pohtia, millaisen kuvan yrityksestään tai tuotteestaan haluaa tuoda esille ja sen pohjalta miettiä tarkkaan värien merkitystä tavoitekuvan luomiseksi. Värien kyky viestiä on tehokasta ja sitä kannattaa hyödyntää matkailumarkkinoilla erottuakseen muista alalla toimivista.