"Kirjastossa on kivaa" : Pienryhmä- ja yleisopetuksen luokkien yhteistä toimintaa kotkalaisen Mussalon koulun kirjastossa.
Leikman, Hanna-Mari (2011)
Leikman, Hanna-Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275023
Tiivistelmä
Hanna-Mari Leikman. ”Kirjastossa on kivaa”, Pienryhmä- ja yleisopetuksen luokkien yhteistä toimintaa kotkalaisen Mussalon koulun kirjastossa. Järvenpää, kevät 2011, 92 s. Liitteitä 10.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää, sosiaalialan koulutusoh-jelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Tämä produktio oli työelämälähtöinen. Toiminnan tavoitteena oli lisätä yhteisöllisyyttä pienryhmä- ja yleisopetuksen oppilaiden keskuudessa Mussalon koulussa, Kotkassa. Kirjastossa olevalla toiminnalla oli tarkoitus saada kirjasto tila-na hyödynnettyä opetuskäyttöön.
Produktion keskeisinä käsitteinä olivat inkluusio ja sosiaalinen pääoma. Produktio pohjasi kvalitatiiviseen tutkimukseen ja sen yhteen tutkimuslajiin; toimintatutkimukseen. Käytännöstä saatuja kokemuksia tarkasteltiin ja hyödynnettiin koko ajan ja niiden avulla kehitettiin tulevaa toimintaa. Aineiston keruussa käytettiin osallistuvaa havainnointia. Produktion aikana pidettiin tiiviisti päiväkirjaa. Aineiston keruun yhteydessä myös hyödynnettiin toiminnasta saatua suullista sekä kirjallista palautetta. Arviointi toteutettiin prosessiarviointina.
Produktiolla oli yhteisöllisyyttä lisäävä vaikutus pienryhmä- ja yleispuolen oppilaiden keskuudessa. Moni toiminto kehittyi osallistujien toimesta tai toimintoa jatkotyöstettiin, jonka myötä koulun oppilaat keskustelivat ja viihtyivät yhdessä enemmän muidenkin kuin omien luokkalaistensa kanssa. Toiminta-aika ja sen pituus olivat osallistujaystävälliset. Toiminta paransi kirjaston käyttöä tilana huomattavasti. Tila koettiin käytännössä hyväksi ja toimivaksi kyseessä olevalle toiminnalle.
Jatkuvuuden kannalta olisi ollut suotavaa kirjastotoiminnan jatkuminen pidemmän aikaa produktiona, jotta se olisi saanut oman roolinsa koulun arjessa. Kehiteltäessä toimintaa tulisi kiinnittää huomiota markkinointiin ja muiden opettajien motivointiin myös suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä toiminnan sisällön sopivuuteen sekä pienryhmä- että yleispuolen oppilaille.
Avainsanat: inkluusio, sosiaalinen pääoma, yhteisöllisyys, produktio, toimintatutkimus, osallistuva havainnointi, prosessiarviointi.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää, sosiaalialan koulutusoh-jelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Tämä produktio oli työelämälähtöinen. Toiminnan tavoitteena oli lisätä yhteisöllisyyttä pienryhmä- ja yleisopetuksen oppilaiden keskuudessa Mussalon koulussa, Kotkassa. Kirjastossa olevalla toiminnalla oli tarkoitus saada kirjasto tila-na hyödynnettyä opetuskäyttöön.
Produktion keskeisinä käsitteinä olivat inkluusio ja sosiaalinen pääoma. Produktio pohjasi kvalitatiiviseen tutkimukseen ja sen yhteen tutkimuslajiin; toimintatutkimukseen. Käytännöstä saatuja kokemuksia tarkasteltiin ja hyödynnettiin koko ajan ja niiden avulla kehitettiin tulevaa toimintaa. Aineiston keruussa käytettiin osallistuvaa havainnointia. Produktion aikana pidettiin tiiviisti päiväkirjaa. Aineiston keruun yhteydessä myös hyödynnettiin toiminnasta saatua suullista sekä kirjallista palautetta. Arviointi toteutettiin prosessiarviointina.
Produktiolla oli yhteisöllisyyttä lisäävä vaikutus pienryhmä- ja yleispuolen oppilaiden keskuudessa. Moni toiminto kehittyi osallistujien toimesta tai toimintoa jatkotyöstettiin, jonka myötä koulun oppilaat keskustelivat ja viihtyivät yhdessä enemmän muidenkin kuin omien luokkalaistensa kanssa. Toiminta-aika ja sen pituus olivat osallistujaystävälliset. Toiminta paransi kirjaston käyttöä tilana huomattavasti. Tila koettiin käytännössä hyväksi ja toimivaksi kyseessä olevalle toiminnalle.
Jatkuvuuden kannalta olisi ollut suotavaa kirjastotoiminnan jatkuminen pidemmän aikaa produktiona, jotta se olisi saanut oman roolinsa koulun arjessa. Kehiteltäessä toimintaa tulisi kiinnittää huomiota markkinointiin ja muiden opettajien motivointiin myös suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä toiminnan sisällön sopivuuteen sekä pienryhmä- että yleispuolen oppilaille.
Avainsanat: inkluusio, sosiaalinen pääoma, yhteisöllisyys, produktio, toimintatutkimus, osallistuva havainnointi, prosessiarviointi.