Aktiivisen välituntitoiminnan kehittäminen Mellunmäen alakoulussa
Helenius, Päivi; Kaitaranta, Marika (2011)
Helenius, Päivi
Kaitaranta, Marika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275020
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Helenius, Päivi & Kaitaranta, Marika. Aktiivisen välituntitoiminnan kehittäminen Mellunmäen alakoulussa. Diak-Etelä, Helsinki, kevät 2011, 87 s., 12 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on osa kolmivuotista, Koulu lapsen hyvinvointia tukemassa -hanketta, jonka päätavoitteena on lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistäminen. Diakin hallinnoima hanke on osa Etelä-Suomen Lapsen ääni - kehittämishanketta. Kohderyhmänä ovat erityisesti 1¬–2 luokkalaiset ja 5–6 luokkalaiset, heidän perheensä ja kouluyhteisöjen työntekijät.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, joka koostuu toiminnallisesta osuudesta ja raportista. Toiminnalliseen osuuteen kuului liikuntatuntien ja välituntien suunnittelua ja ohjausta ensimmäisten ja viidensien luokkien oppilaille. Suunniteltu toiminta oli liikunnallista ja leikkiin pohjautuvaa. Välituntitoimintaa toteutettiin Mellunmäen alakoulussa keväällä 2010. Seuraavana keväänä 2011 välituntitoimintaa arvioitiin kolmella eri käyntikerralla. Näiden käyntien aikana seurattiin edellisen vuoden ekaluokkalaisia ja viidesluokkalaisia eli nykyisiä kakkos- ja kuudesluokkalaisia ja sitä, kuinka vuotta aiemmin suunniteltu ja toteutettu välituntitoiminta on juurtunut Mellunmäen alakoulun välituntiarkeen. Välituntitoiminnan arvioinnin aineistona käytettiin lisäksi Mellunmäen koulun oppilaille ja opettajille tehtyjä haastatteluja.
Ohjattu välituntitoiminta sai positiivista palautetta niin oppilailta kuin opettajiltakin. Oppilaat nauttivat aikuisen antamasta huomiosta ja nimenomaan siitä, että aikuinen leikki yhdessä heidän kanssaan. Oppilaat pitivät valituista leikeistä ja osallistuivat toimintaan innokkaasti. Opettajat pitivät leikkien suunnittelua ja niiden toteuttamistapaa hyvinä kohderyhmää ajatellen. He olivat tyytyväisiä siihen, miten toteutettu toiminta rytmitti oppilaiden koulupäivää. Erityistä palautetta ohjattu välituntitoiminta sai sen vaikutuksesta oppilaiden omatoimisuuden lisäämiseen koskien liikkumista välitunneilla.
Arviointikäynnit keväällä 2011 osoittivat kuitenkin sen, että positiivisesta palautteesta huolimatta ohjatun välituntitoiminnan kehittämistä on edelleen jatkettava Mellunmäen alakoulussa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa aktiivista ja pysyvää välituntitoimintaa Mellunmäen alakoulussa. Välituntitoiminnan kehittämisen tavoitteena oli luoda välitunneille mielekästä tekemistä lapsille ja pyrkiä luomaan jatkuvaa toimintaa lasten koulupäivään. Opinnäytetyö on luonteeltaan työelämälähtöinen ja sitä voi soveltaa eri yhteyksissä muiden ala-asteiden välituntitoimintaa kehitettäessä.
Asiasanat: välitunnit, toiminta, liikunta, leikit, alakoulu, oppilaat, osallistaminen, syrjäytyminen, ennaltaehkäisy
Helenius, Päivi & Kaitaranta, Marika. Aktiivisen välituntitoiminnan kehittäminen Mellunmäen alakoulussa. Diak-Etelä, Helsinki, kevät 2011, 87 s., 12 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on osa kolmivuotista, Koulu lapsen hyvinvointia tukemassa -hanketta, jonka päätavoitteena on lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistäminen. Diakin hallinnoima hanke on osa Etelä-Suomen Lapsen ääni - kehittämishanketta. Kohderyhmänä ovat erityisesti 1¬–2 luokkalaiset ja 5–6 luokkalaiset, heidän perheensä ja kouluyhteisöjen työntekijät.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, joka koostuu toiminnallisesta osuudesta ja raportista. Toiminnalliseen osuuteen kuului liikuntatuntien ja välituntien suunnittelua ja ohjausta ensimmäisten ja viidensien luokkien oppilaille. Suunniteltu toiminta oli liikunnallista ja leikkiin pohjautuvaa. Välituntitoimintaa toteutettiin Mellunmäen alakoulussa keväällä 2010. Seuraavana keväänä 2011 välituntitoimintaa arvioitiin kolmella eri käyntikerralla. Näiden käyntien aikana seurattiin edellisen vuoden ekaluokkalaisia ja viidesluokkalaisia eli nykyisiä kakkos- ja kuudesluokkalaisia ja sitä, kuinka vuotta aiemmin suunniteltu ja toteutettu välituntitoiminta on juurtunut Mellunmäen alakoulun välituntiarkeen. Välituntitoiminnan arvioinnin aineistona käytettiin lisäksi Mellunmäen koulun oppilaille ja opettajille tehtyjä haastatteluja.
Ohjattu välituntitoiminta sai positiivista palautetta niin oppilailta kuin opettajiltakin. Oppilaat nauttivat aikuisen antamasta huomiosta ja nimenomaan siitä, että aikuinen leikki yhdessä heidän kanssaan. Oppilaat pitivät valituista leikeistä ja osallistuivat toimintaan innokkaasti. Opettajat pitivät leikkien suunnittelua ja niiden toteuttamistapaa hyvinä kohderyhmää ajatellen. He olivat tyytyväisiä siihen, miten toteutettu toiminta rytmitti oppilaiden koulupäivää. Erityistä palautetta ohjattu välituntitoiminta sai sen vaikutuksesta oppilaiden omatoimisuuden lisäämiseen koskien liikkumista välitunneilla.
Arviointikäynnit keväällä 2011 osoittivat kuitenkin sen, että positiivisesta palautteesta huolimatta ohjatun välituntitoiminnan kehittämistä on edelleen jatkettava Mellunmäen alakoulussa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa aktiivista ja pysyvää välituntitoimintaa Mellunmäen alakoulussa. Välituntitoiminnan kehittämisen tavoitteena oli luoda välitunneille mielekästä tekemistä lapsille ja pyrkiä luomaan jatkuvaa toimintaa lasten koulupäivään. Opinnäytetyö on luonteeltaan työelämälähtöinen ja sitä voi soveltaa eri yhteyksissä muiden ala-asteiden välituntitoimintaa kehitettäessä.
Asiasanat: välitunnit, toiminta, liikunta, leikit, alakoulu, oppilaat, osallistaminen, syrjäytyminen, ennaltaehkäisy