ENSIHOITAJAOPISKELIJOIDEN SUORIUTUMISEN JA SIMULAATION ONNISTUMISEN ARVIOINTI ENSIHOIDON PERUSTASON HARJOITUSVIIKOLLA
Tukia, Simo; Tyrväinen, Johannes (2011)
Tukia, Simo
Tyrväinen, Johannes
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275010
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden suoriutumista simuloiduissa pienryhmäharjoituksissa sekä simulaation onnistumista ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin ensihoidon opintoihin kuuluvalla perustason harjoitusviikolla helmikuussa 2010. Tutkimukseen osallistui 21 ensihoitajaopiskelijaa ja kolme ohjaajaa.
Pienryhmäharjoituksissa tutkittiin opiskelijoiden suoriutumista ensiarviosta, tarkennetusta tilanarviosta sekä hoitotoimenpiteistä harjoituksen ohjaajien täyttämillä arviointilomakkeilla. Kyseisten osa-alueiden arvioinnin apuna käytettiin kirjallisuudesta nousseita kriteereitä, kuten rannesykkeen tunnustelu, verenpaineen mittaus sekä lääkehoito. Simulaation onnistumista tutkittiin kartoittamalla ensihoitajaopiskelijoiden mielipiteitä pienryhmäharjoitusten oppimisen edistävyydestä, simulaation toteutuksesta ja todenmukaisuudesta sekä ohjaajan ja opiskelijan roolista. Opiskelijat täyttivät simulaation onnistumista arvioivan kyselylomakkeen tutkittavien harjoitusrastien jälkeen. Tutkittavat ensihoidon pienryhmäharjoitusrastit olivat astma, puukotus, putoaminen, rintakipu, tajuttomuus, keuhkoödeema sekä hypoglykemia. Tutkimuksen ohessa pyrimme pohtimaan, onko hyvin tai huonosti onnistuneella simulaatiolla yhteyttä harjoituksessa toimivien suoriutumiseen.
Tutkimusaineisto analysoitiin manuaalisesti taulukoimalla PASW Statistics 18. tilastoohjelmaa apuna käyttäen. Tulokset on esitetty sekä frekvenssein että prosenttiosuuksin. Lisäksi jokaisen rastin tuloksista on koottu yhteenvetokappale, joiden havainnollistamiseksi on käytetty kuvaajia.
Tutkimustulokset osoittivat, että ensihoitajaopiskelijat suoriutuivat pienryhmäharjoituksissa kohtuullisen hyvin. Opiskelijoiden suoriutumisessa oli eroa riippuen siitä, mikä rasti oli kyseessä. Eniten puutteita opiskelijoiden suoriutumisessa oli tarkennetussa tilanarviossa. Pienryhmäharjoitusten simulaation onnistuminen koettiin useimmiten erittäin hyväksi. Simulaation onnistumisen osalta eniten negatiivista palautetta esiintyi simulaation toteutuksessa ja todenmukaisuudessa. Tulokset eivät ole yleistettäviä, mutta niistä on havaittavissa, että hyvin tai huonosti onnistuneella simulaatiolla on yhteyttä suoriutumiseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi malli siitä, miten simuloituja harjoituksia voidaan tutkia.
Pienryhmäharjoituksissa tutkittiin opiskelijoiden suoriutumista ensiarviosta, tarkennetusta tilanarviosta sekä hoitotoimenpiteistä harjoituksen ohjaajien täyttämillä arviointilomakkeilla. Kyseisten osa-alueiden arvioinnin apuna käytettiin kirjallisuudesta nousseita kriteereitä, kuten rannesykkeen tunnustelu, verenpaineen mittaus sekä lääkehoito. Simulaation onnistumista tutkittiin kartoittamalla ensihoitajaopiskelijoiden mielipiteitä pienryhmäharjoitusten oppimisen edistävyydestä, simulaation toteutuksesta ja todenmukaisuudesta sekä ohjaajan ja opiskelijan roolista. Opiskelijat täyttivät simulaation onnistumista arvioivan kyselylomakkeen tutkittavien harjoitusrastien jälkeen. Tutkittavat ensihoidon pienryhmäharjoitusrastit olivat astma, puukotus, putoaminen, rintakipu, tajuttomuus, keuhkoödeema sekä hypoglykemia. Tutkimuksen ohessa pyrimme pohtimaan, onko hyvin tai huonosti onnistuneella simulaatiolla yhteyttä harjoituksessa toimivien suoriutumiseen.
Tutkimusaineisto analysoitiin manuaalisesti taulukoimalla PASW Statistics 18. tilastoohjelmaa apuna käyttäen. Tulokset on esitetty sekä frekvenssein että prosenttiosuuksin. Lisäksi jokaisen rastin tuloksista on koottu yhteenvetokappale, joiden havainnollistamiseksi on käytetty kuvaajia.
Tutkimustulokset osoittivat, että ensihoitajaopiskelijat suoriutuivat pienryhmäharjoituksissa kohtuullisen hyvin. Opiskelijoiden suoriutumisessa oli eroa riippuen siitä, mikä rasti oli kyseessä. Eniten puutteita opiskelijoiden suoriutumisessa oli tarkennetussa tilanarviossa. Pienryhmäharjoitusten simulaation onnistuminen koettiin useimmiten erittäin hyväksi. Simulaation onnistumisen osalta eniten negatiivista palautetta esiintyi simulaation toteutuksessa ja todenmukaisuudessa. Tulokset eivät ole yleistettäviä, mutta niistä on havaittavissa, että hyvin tai huonosti onnistuneella simulaatiolla on yhteyttä suoriutumiseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi malli siitä, miten simuloituja harjoituksia voidaan tutkia.