Kohdemaakartoitus ja operaatiomuodot : case:Kemppi Oy, Vietnam
Jokinen, Jarkko (2011)
Jokinen, Jarkko
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella yrityksen asemaa ja sen kasvuedellytyksiä Vietnamin kaarihitsauslaitemarkkinoilla. Tutkimuksen caseyrityksenä on lahtelainen perheyritys Kemppi Oy.
Tutkimusongelmana on selvittää Vietnamin markkinapotentiaalia kaarihitsauslaitemarkkinoilla ja näin tarkastella yrityksen nykytilaa maassa. Tutkimuksen tavoitteeksi on asetettu kohdemaakartoitus yleisen maa-analyysin avulla, PESTEC- ja SWOT-analyysi sekä suurimpien kilpailijoiden operaatiomuodon selvittäminen markkinoilla. Operaatiomuodoista työssä käsitellään Kemppi Oy:n kannalta varteenotettavimmat vaihtoehdot. Tavoite on esittää johtopäätöksiä nykyisen operaatiomuodon riittävyydestä Vietnamissa. Työssä hyödynnetään sähköistä ja kirjallista dokumentaatiota sekä lisäksi toteutetaan haastatteluja.
Nykyistä toimintaa tarkastellessa käy selvästi ilmi, että Aasian kasvavat markkinat ovat saaneet Kempin tekemään investointeja alueelle. Erityisesti Kemppi on panostanut Kiinan ja Intian markkinoille, joihin on myös perustettu tytäryritykset. Tämä tarkoittaa, että yrityksen johto on tehnyt strategisia pitkänlinjan päätöksiä koskien näiden maiden ja etenkin Aasian läsnäoloa ajatellen. Kohdemaakartoituksen avulla selvitetään, mitä mahdollisuuksia Vietnam pystyy tulevaisuudessa Kempille tarjoamaan.
Tutkimuksen tuloksena johtopäätöksissä opinnäytetyön tekijä suosittelee Kemppiä pitäytymään samassa operaatiomuodossa eli suorassa viennissä. Tosin tutkija suosittelee, että nykyinen jälleenmyyjä vaihdettaisiin suorempaan vaihtoehtoon, joka toimii läheisessä yhteistyössä laivanrakennusteollisuuden kanssa Vietnamin suurimmissa talouskeskittymissä. Vaikka nykyisen jälleenmyyjän kanssa hyödytään Singaporen ja Vietnamin välisistä kauppasopimuksista, Vietnamin WTO jäsenyys vaatii avaamaan kaupankäyntiä ja tarjoamaan samoja etuuksia myös muille maille.
Tutkija myös suosittelee Kemppiä aloittamaan Suomesta peräisin olevien käytettyjen koneiden viennin Vietnamiin, sekä tarjoamaan hitsauskoulutusta yhdessä uuden jälleenmyyjä kanssa.
Tutkimusongelmana on selvittää Vietnamin markkinapotentiaalia kaarihitsauslaitemarkkinoilla ja näin tarkastella yrityksen nykytilaa maassa. Tutkimuksen tavoitteeksi on asetettu kohdemaakartoitus yleisen maa-analyysin avulla, PESTEC- ja SWOT-analyysi sekä suurimpien kilpailijoiden operaatiomuodon selvittäminen markkinoilla. Operaatiomuodoista työssä käsitellään Kemppi Oy:n kannalta varteenotettavimmat vaihtoehdot. Tavoite on esittää johtopäätöksiä nykyisen operaatiomuodon riittävyydestä Vietnamissa. Työssä hyödynnetään sähköistä ja kirjallista dokumentaatiota sekä lisäksi toteutetaan haastatteluja.
Nykyistä toimintaa tarkastellessa käy selvästi ilmi, että Aasian kasvavat markkinat ovat saaneet Kempin tekemään investointeja alueelle. Erityisesti Kemppi on panostanut Kiinan ja Intian markkinoille, joihin on myös perustettu tytäryritykset. Tämä tarkoittaa, että yrityksen johto on tehnyt strategisia pitkänlinjan päätöksiä koskien näiden maiden ja etenkin Aasian läsnäoloa ajatellen. Kohdemaakartoituksen avulla selvitetään, mitä mahdollisuuksia Vietnam pystyy tulevaisuudessa Kempille tarjoamaan.
Tutkimuksen tuloksena johtopäätöksissä opinnäytetyön tekijä suosittelee Kemppiä pitäytymään samassa operaatiomuodossa eli suorassa viennissä. Tosin tutkija suosittelee, että nykyinen jälleenmyyjä vaihdettaisiin suorempaan vaihtoehtoon, joka toimii läheisessä yhteistyössä laivanrakennusteollisuuden kanssa Vietnamin suurimmissa talouskeskittymissä. Vaikka nykyisen jälleenmyyjän kanssa hyödytään Singaporen ja Vietnamin välisistä kauppasopimuksista, Vietnamin WTO jäsenyys vaatii avaamaan kaupankäyntiä ja tarjoamaan samoja etuuksia myös muille maille.
Tutkija myös suosittelee Kemppiä aloittamaan Suomesta peräisin olevien käytettyjen koneiden viennin Vietnamiin, sekä tarjoamaan hitsauskoulutusta yhdessä uuden jälleenmyyjä kanssa.