MARKKINASELVITYS LITTEROINNISTA JA NÄKÖVAMMAISEN HAASTEET YRITTÄJÄNÄ
Oksanen, Satu (2011)
Oksanen, Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274983
Tiivistelmä
SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU
LIIKETALOUS, KUOPIO
Koulutusohjelma, suuntautumisvaihtoehto (jos on)
Liiketalous, terveyden ja talouden suuntautumisvaihtoehto
Tekijä(t)
Satu Oksanen
Työn nimi
Markkinaselvitys litteroinnista ja näkövammaisen haasteet yrittäjänä
Työn laji
Opinnäytetyö
Päiväys
18.4.2011
Sivumäärä
67 + 23
Työn ohjaaja(t)
Antti Iire ja Pentti Mäkelä
Toimeksiantaja
Ylä-Savon Kehitys Oy
Tiivistelmä
Yksityisen näkövammaisen henkilön liikeideana on tarjota litterointipalvelua, saneluiden purkamista ja tallentamista organisaatioille sekä yrityksille. Opinnäytteen toimeksianto oli alueellinen markkinaselvitys litterointipalvelun tarpeesta sähköpostikyselytutkimuksella. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään näkövammaisten haasteisiin yrittäjinä aiempien empiiristen tutkimuksien näkökulmasta.
Markkinaselvitys litteroinnista -sähköpostikyselytutkimus toteutettiin pääasiassa Ylä-Savon alueella. Poikkeus alueelliseen rajaukseen ovat kyselyn otokseen valitut kymmenkunta Pohjois-Savon yliopistokaupungin, Kuopion kohdetta niiden litteroinnin käytön potentiaalisuuden takia. Kysely lähetettiin 50:lle yksityisen sektorin yritykselle, 50:lle julkisen sektorin organisaatioille ja 50:lle kolmannen sektorin toimijalle. Otos oli yhteensä 150.
Vastauksia kyselyyn tuli 67. Tutkimuksen vastausprosentti oli 44,7. Aineistoa analysoitiin tilastollista päättelyä hyödyntäen. Kyselyyn osallistuneista 16 oli litterointia käyttäviä organisaatioita ja yrityksiä. Litteroinnin tarve oli lähitulevaisuudessa tasavahvasti pysymässä ennallaan tai vähentymässä. Litterointia toteutettiin useimmiten hoitoprosessin eri vaiheissa potilasasiakirjojen saneluissa. 87,5 prosenttia litteroinnin käyttäjistä arvioi, että litterointi toteutetaan tulevaisuudessa yksikön sisäisenä. Seitsemän kyselyyn vastannutta piti litterointipalvelua tarpeellisena.
Kysyntä litterointipalvelulle vaikuttaa niukalta Ylä-Savon alueella. Opinnäytteen tutkimusaineiston perusteella liiketoiminta litterointipalvelu -konseptilla ei näytä kannattavan tulos- ja tehokkuusvaatimusten näkökulmista. Kuitenkin liiketoiminta sisältää arvoja, joiden mukaan liikeidean kehittäminen voi johtaa hyvään yritystoimintaan. Tutkimusprosessin aikana vahvistui havainto, että lopputyötä tekevät akateemiset opiskelijat saattavat olla kohderyhmä, jotka voisivat olla potentiaalisia litteroinnin käyttäjiä.
Asiasanat
Litterointi, markkinatutkimus, näkövammaiset, yrittäjyys
Huomioitavaa
LIIKETALOUS, KUOPIO
Koulutusohjelma, suuntautumisvaihtoehto (jos on)
Liiketalous, terveyden ja talouden suuntautumisvaihtoehto
Tekijä(t)
Satu Oksanen
Työn nimi
Markkinaselvitys litteroinnista ja näkövammaisen haasteet yrittäjänä
Työn laji
Opinnäytetyö
Päiväys
18.4.2011
Sivumäärä
67 + 23
Työn ohjaaja(t)
Antti Iire ja Pentti Mäkelä
Toimeksiantaja
Ylä-Savon Kehitys Oy
Tiivistelmä
Yksityisen näkövammaisen henkilön liikeideana on tarjota litterointipalvelua, saneluiden purkamista ja tallentamista organisaatioille sekä yrityksille. Opinnäytteen toimeksianto oli alueellinen markkinaselvitys litterointipalvelun tarpeesta sähköpostikyselytutkimuksella. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään näkövammaisten haasteisiin yrittäjinä aiempien empiiristen tutkimuksien näkökulmasta.
Markkinaselvitys litteroinnista -sähköpostikyselytutkimus toteutettiin pääasiassa Ylä-Savon alueella. Poikkeus alueelliseen rajaukseen ovat kyselyn otokseen valitut kymmenkunta Pohjois-Savon yliopistokaupungin, Kuopion kohdetta niiden litteroinnin käytön potentiaalisuuden takia. Kysely lähetettiin 50:lle yksityisen sektorin yritykselle, 50:lle julkisen sektorin organisaatioille ja 50:lle kolmannen sektorin toimijalle. Otos oli yhteensä 150.
Vastauksia kyselyyn tuli 67. Tutkimuksen vastausprosentti oli 44,7. Aineistoa analysoitiin tilastollista päättelyä hyödyntäen. Kyselyyn osallistuneista 16 oli litterointia käyttäviä organisaatioita ja yrityksiä. Litteroinnin tarve oli lähitulevaisuudessa tasavahvasti pysymässä ennallaan tai vähentymässä. Litterointia toteutettiin useimmiten hoitoprosessin eri vaiheissa potilasasiakirjojen saneluissa. 87,5 prosenttia litteroinnin käyttäjistä arvioi, että litterointi toteutetaan tulevaisuudessa yksikön sisäisenä. Seitsemän kyselyyn vastannutta piti litterointipalvelua tarpeellisena.
Kysyntä litterointipalvelulle vaikuttaa niukalta Ylä-Savon alueella. Opinnäytteen tutkimusaineiston perusteella liiketoiminta litterointipalvelu -konseptilla ei näytä kannattavan tulos- ja tehokkuusvaatimusten näkökulmista. Kuitenkin liiketoiminta sisältää arvoja, joiden mukaan liikeidean kehittäminen voi johtaa hyvään yritystoimintaan. Tutkimusprosessin aikana vahvistui havainto, että lopputyötä tekevät akateemiset opiskelijat saattavat olla kohderyhmä, jotka voisivat olla potentiaalisia litteroinnin käyttäjiä.
Asiasanat
Litterointi, markkinatutkimus, näkövammaiset, yrittäjyys
Huomioitavaa