Varhainen puuttuminen päiväkodissa – työntekijöiden kokemuksia huolen heräämisestä : ”Se on ihan susta itsestä kiinni, että välittää, mitä sille lapselle tulee tapahtumaan myöhemminkin... ja välittää ennen kuin tulee niitä mustelmia"
Kortelainen, Ida (2011)
Kortelainen, Ida
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274943
Tiivistelmä
Kortelainen, Ida. Varhainen puuttuminen päiväkodissa – työntekijöiden kokemuksia huolen heräämisestä. ” Se on ihan susta itsestä kiinni, että välittää, mitä sille lapselle tulee tapahtumaan myöhemminkin... ja välittää ennen kuin tulee niitä mustelmia.” Pieksämäki, kevät 2011, 82 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka päiväkodin työntekijät voivat huomata yksittäisen lapsen mahdollisen lastensuojelun tarpeen päiväkodin arjessa ja millaisia käytännön kokemuksia työntekijöillä on huolen heräämisestä, huolen puheeksiottamisesta sekä moniammatillisen yhteistyötahojen kanssa toimimisesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Jyväskylän kaupungin Kortepohjan päiväkodin työntekijöitä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin kahdeksana erillisenä yksilöhaastatteluna. Haastattelut litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia oli päiväkodin työntekijöiden havaintojen tärkeys. Työntekijöiden tulisi olla avoimia lasten muuttuneen käytöksen, erilaisten tunnetilojen sekä lapsen ja vanhempien ongelmien huomioimiselle. Varhainen puuttuminen tarkoittaa myös lapsen yksilöllistä huomioimista ja pienryhmätoiminnan kehittämistä. Tarvitaan perheen kokonaisvaltaista tukemista ja kasvatuskumppanuutta.
Työntekijöiden kokemusten perusteella voidaan todeta, että huolen herääminen ja lapsen ongelmiin puuttuminen voi olla haastavaa. Yhteistyötä moniammatillisten yhteistyötahojen kanssa tulisi kehittää ja pyrkiä lisäämään lapsen ja vanhempien osallisuutta päivähoidossa. Tarvitaan lisää osaamista ja tietoisuutta varhaisesta puuttumisesta, jotta työntekijöillä olisi paremmat mahdollisuudet tukea ja auttaa lasta ja hänen perhettään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka päiväkodin työntekijät voivat huomata yksittäisen lapsen mahdollisen lastensuojelun tarpeen päiväkodin arjessa ja millaisia käytännön kokemuksia työntekijöillä on huolen heräämisestä, huolen puheeksiottamisesta sekä moniammatillisen yhteistyötahojen kanssa toimimisesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Jyväskylän kaupungin Kortepohjan päiväkodin työntekijöitä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin kahdeksana erillisenä yksilöhaastatteluna. Haastattelut litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia oli päiväkodin työntekijöiden havaintojen tärkeys. Työntekijöiden tulisi olla avoimia lasten muuttuneen käytöksen, erilaisten tunnetilojen sekä lapsen ja vanhempien ongelmien huomioimiselle. Varhainen puuttuminen tarkoittaa myös lapsen yksilöllistä huomioimista ja pienryhmätoiminnan kehittämistä. Tarvitaan perheen kokonaisvaltaista tukemista ja kasvatuskumppanuutta.
Työntekijöiden kokemusten perusteella voidaan todeta, että huolen herääminen ja lapsen ongelmiin puuttuminen voi olla haastavaa. Yhteistyötä moniammatillisten yhteistyötahojen kanssa tulisi kehittää ja pyrkiä lisäämään lapsen ja vanhempien osallisuutta päivähoidossa. Tarvitaan lisää osaamista ja tietoisuutta varhaisesta puuttumisesta, jotta työntekijöillä olisi paremmat mahdollisuudet tukea ja auttaa lasta ja hänen perhettään.