Metsänomistajien näkemykset keuruulaisten metsäpalveluyritysten markkinoinnista
Liimatainen, Seppo (2011)
Liimatainen, Seppo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274909
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin keuruulaisten metsänomistajien suhtautumista metsäpalveluyritysten harjoittamaan ulkoiseen markkinointiin. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset markkinointikeinot metsänomistajien mielestä olivat hyviä ja toimivia sekä miten yritysten markkinointitavat vaikuttivat palvelun valintaan ja ostoon. Metsänomistajiin kohdistuvan markkinointitutkimuksen vähäisyys ja tutkimusaiheen kiinnostavuus olivat ratkaisevia syitä aihealueen valintaan. Tutkimus tehtiin haastattelututkimuksena keväällä 2010. Tutkimukseen osallistui kuusi keuruulaista metsänomistajaa, jotka tunsivat metsäpalveluyritysten työtavat ja markkinointikeinot. Haastattelututkimusta tukeva esitutkimus valmistui keväällä 2009. Siihen osallistui seitsemän keuruulaista metsänomistajaa.
Metsänomistajat arvostivat yrityksen valinnassa hintaa, tiedottamista, mainetta, yhteystietojen löydettävyyttä, saavutettavuutta, laatuasioita, suosituksia ja asiakastyytyväisyyttä. Yritysten koko ei suoranaisesti vaikuttanut palvelun valintaan. Asiakkaat silti suosivat pieniä yrityksiä. Niiden aikataulut olivat joustavia ja ne olivat paikallisia. Yritysten palvelu oli asiakasystävällistä ja hintataso kohtuullinen. Yrityksen toimitilojen koko, sijainti ja loistokkuus eivät olleet asiakkaiden mielestä tärkeitä. Tutkimustulokset myötäilivät aiempien tutkimuksien laatu, hinta- ja asiakastyytyväisyystuloksia. Tehty tutkimus toi esille hyvään palveluun yhdistettäviä lisäarvoja. Näitä olivat esimerkiksi tiedottaminen, henkilökohtainen palvelu ja yrityskohtaiset Internet-sivut.
Metsänomistajat arvostivat yrityksen valinnassa hintaa, tiedottamista, mainetta, yhteystietojen löydettävyyttä, saavutettavuutta, laatuasioita, suosituksia ja asiakastyytyväisyyttä. Yritysten koko ei suoranaisesti vaikuttanut palvelun valintaan. Asiakkaat silti suosivat pieniä yrityksiä. Niiden aikataulut olivat joustavia ja ne olivat paikallisia. Yritysten palvelu oli asiakasystävällistä ja hintataso kohtuullinen. Yrityksen toimitilojen koko, sijainti ja loistokkuus eivät olleet asiakkaiden mielestä tärkeitä. Tutkimustulokset myötäilivät aiempien tutkimuksien laatu, hinta- ja asiakastyytyväisyystuloksia. Tehty tutkimus toi esille hyvään palveluun yhdistettäviä lisäarvoja. Näitä olivat esimerkiksi tiedottaminen, henkilökohtainen palvelu ja yrityskohtaiset Internet-sivut.