Henkilöstölehden lukijatutkimus : Case: Paperfamily
Valsti, Annika (2011)
Valsti, Annika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264875
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sisältää Myllykoski Oyj:n henkilöstölehti Paperfamilyn lukijatutkimuksen, joka toteutettiin loppuvuodesta 2010. Kyseessä on kansainvälisen yrityksen henkilöstölehti, jota julkaistaan kolmella eri kielellä: suomeksi, englanniksi ja saksaksi. Vuoden 2010 loppuun mennessä lehteä on julkaistu kolme vuotta. Tämän kunniaksi lehden kiinnostavuutta pyrittiin selvittämään kvantitatiivisen tutkimuksen eli lukijakyselyn avulla. Kysely toteutettiin sekä internetversiona Myllykosken intranetissä Stargatessa että lomakekyselynä. Kysely käännettiin kolmelle kielelle, ja siihen saivat vastata kaikki Myllykosken henkilöstöön kuuluvat henkilöt.
Kyselyyn oli mahdollista vastata noin kahden viikon ajan marraskuussa 2010. Vastauksia saatiin lopulta 229 kaikilta tehtailta ja kaikista henkilöstöryhmistä. Vastausprosentti jäi silti alle yhdeksään prosenttiin, mutta kaikkia saatuja vastauksia voitiin käyttää hyväksi tutkimusta tehtäessä. Tulokset osoittivat, että Paperfamily on lukijoidensa mieleen, sillä vastaajat pitivät lehden ulkoasua, kuvitus- ja valokuvia, artikkeleita sekä kokonaisuutta hyvänä. Kaikki vastaajat ilmoittivat myös lukevansa lehteä, ja tulokset osoittivat, että lehden parissa vietetään aikaa.
Tutkimuksen ollessa vielä kesken, tieto Myllykosken ja UPM:n välisistä yrityskaupoista tuli julki. Tästä syystä Paperfamilyn tulevaisuus on tätä kirjoittaessa avoin. Keväällä 2011 julkaistava Paperfamily 1/2011 saattaa jäädä viimeiseksi, mikä tuo haastetta lehden tekoon. Tästä huolimatta kyselyn tuloksia pyritään käyttämään hyväksi seuraavaa numeroa tehtäessä.
Kyselyyn oli mahdollista vastata noin kahden viikon ajan marraskuussa 2010. Vastauksia saatiin lopulta 229 kaikilta tehtailta ja kaikista henkilöstöryhmistä. Vastausprosentti jäi silti alle yhdeksään prosenttiin, mutta kaikkia saatuja vastauksia voitiin käyttää hyväksi tutkimusta tehtäessä. Tulokset osoittivat, että Paperfamily on lukijoidensa mieleen, sillä vastaajat pitivät lehden ulkoasua, kuvitus- ja valokuvia, artikkeleita sekä kokonaisuutta hyvänä. Kaikki vastaajat ilmoittivat myös lukevansa lehteä, ja tulokset osoittivat, että lehden parissa vietetään aikaa.
Tutkimuksen ollessa vielä kesken, tieto Myllykosken ja UPM:n välisistä yrityskaupoista tuli julki. Tästä syystä Paperfamilyn tulevaisuus on tätä kirjoittaessa avoin. Keväällä 2011 julkaistava Paperfamily 1/2011 saattaa jäädä viimeiseksi, mikä tuo haastetta lehden tekoon. Tästä huolimatta kyselyn tuloksia pyritään käyttämään hyväksi seuraavaa numeroa tehtäessä.