Kilpailijoiden kartoitus kilpailija-analyysin avulla Helsingin markkina-alueella Case: Yritys X
Jousala, Sanna (2011)
Jousala, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264859
Tiivistelmä
Kilpailija-analyysi tarkoittaa tiedonhankintatapaa ja analyysia, jossa kohteena on yleensä jokin tietty yritys tai toimiala. Kilpailija-analyysin tarkoituksena on laatia tarkka kuvaus yrityksen kilpailijoiden mahdollisista tulevista toimenpiteistä, kilpailijoiden taloudellisesta tilasta, kilpailijoiden tilanteesta nykyhetkellä sekä kilpailijoiden todennäköisistä reaktioista muiden yritysten mahdollisesti aloittamiin strategiatoimiin. Kilpailijoiden vertailussa tutkitaan kilpailija-analyysin avulla saatuja tietoja ja verrataan niitä omiin aikaansaannoksiin. Näiden pohjalta tehdään johtopäätöksiä eroista ja yhteneväisyyksistä sekä suunnitellaan toimenpiteitä oman toiminnan tehostamiseksi ja parantamiseksi.
Työssäni tutkin toimeksiantajani kilpailijoita juhlapalvelualalla, Helsingin markkina-alueella. Päämääränä oli tuottaa uutta tietoa toimeksiantajalleni ja ehdottaa toimenpiteitä heidän toimintansa tehostamiseksi. Analyysin avulla pyrittiin selvittämään toimeksiantajan asemaa tämänhetkisillä markkinoilla kilpailijoihin nähden. Kilpailijat määriteltiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Ne olivat Helsingin markkina-alueelta isompia samaa toimialaa edustavia yrityksiä, kuin yritys X. Aineistona käytettiin yritysten vuosikertomuksia, Internet-sivustoja, Pro finder B2B:stä sekä Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteristä saatuja tietoja.
Tutkimuksessa tehdyn analyysin avulla saatiin selville, että toimeksiantajan asema kilpailijoihin nähden näyttää hyvältä. Se voi säilyttää hyvän asemansa markkinoilla, mutta kaipaa pieniä muutoksia strategian ja markkinoinnin käytännön toteutukseen. Tuloksien perusteella kilpailija-analyysiä tulisi tehdä koko ajan jollakin asteella. Kilpailijoiden tiedot sekä markkinat muuttuvat jatkuvasti, ja siksi olisi tärkeää osata ennakoida muiden toimia.
Työssäni tutkin toimeksiantajani kilpailijoita juhlapalvelualalla, Helsingin markkina-alueella. Päämääränä oli tuottaa uutta tietoa toimeksiantajalleni ja ehdottaa toimenpiteitä heidän toimintansa tehostamiseksi. Analyysin avulla pyrittiin selvittämään toimeksiantajan asemaa tämänhetkisillä markkinoilla kilpailijoihin nähden. Kilpailijat määriteltiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Ne olivat Helsingin markkina-alueelta isompia samaa toimialaa edustavia yrityksiä, kuin yritys X. Aineistona käytettiin yritysten vuosikertomuksia, Internet-sivustoja, Pro finder B2B:stä sekä Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteristä saatuja tietoja.
Tutkimuksessa tehdyn analyysin avulla saatiin selville, että toimeksiantajan asema kilpailijoihin nähden näyttää hyvältä. Se voi säilyttää hyvän asemansa markkinoilla, mutta kaipaa pieniä muutoksia strategian ja markkinoinnin käytännön toteutukseen. Tuloksien perusteella kilpailija-analyysiä tulisi tehdä koko ajan jollakin asteella. Kilpailijoiden tiedot sekä markkinat muuttuvat jatkuvasti, ja siksi olisi tärkeää osata ennakoida muiden toimia.