Heinolan kesäkaupan Osta Läheltä -kampanja
Haapasalo, Ella (2011)
Haapasalo, Ella
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264845
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa ja toteuttaa Heinolassa vuonna 2009 kehitettyä ja vuonna 2010 toisen kerran järjestettyä Osta Läheltä -kampanjaa, jonka avulla yritetään tuoda elinvoimaa Heinolaan ja saada heinolalaisia suosimaan paikallisia yrityksiä sen sijaan, että he lähtisivät lähikuntien alueille ostoksille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Teoriaosuus koostuu markkinoinnin eri osa-alueiden tarkastelusta, kuten markkinointiviestinnästä, ja kampanjoinnin lähemmästä käsittelystä, jonka pohjalta Osta Läheltä -kampanjaa on lähdetty uudistamaan. Toiminnallinen osuus sisältää kampanjan suunnittelu- ja toteutuskuvauksen sekä kyselyn kampanjasta heinolalaisille.
Loppukesästä 2010 tehtiin informatiivinen kysely Heinolassa, jonka avulla selvitettiin kampanjan näkyvyyttä ja miten kampanja on onnistunut. Kysely oli lomakekysely, johon vastasi 15 ihmistä. Tulokset osoittivat, että kampanja oli hyvä idea, mutta monien mielestä tarvitaan vielä lisää markkinointia.
Opinnäytetyön ja kyselyn perusteella voi huomata Osta Läheltä -kampanjan olevan vielä heinolalaisille tuntematon. Kampanjan ulkoasu uudistettiin ja samalla suunniteltiin mainosmateriaali eri sesongeiksi käytettäväksi. Paikallisia yrityksiä oli vaikea sitouttaa mukaan, ja näin näkyvyyden vähyyden takia kampanja ei ole vielä tullut tutuksi Heinolassa. Kampanjan tekeminen tunnetuksi vaatii saman teeman brändäämistä ja kärsivällisyyttä. Tehdyn kyselyn avulla on suunniteltu parannusehdotuksia käytettäväksi seuraavaan kampanjaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Teoriaosuus koostuu markkinoinnin eri osa-alueiden tarkastelusta, kuten markkinointiviestinnästä, ja kampanjoinnin lähemmästä käsittelystä, jonka pohjalta Osta Läheltä -kampanjaa on lähdetty uudistamaan. Toiminnallinen osuus sisältää kampanjan suunnittelu- ja toteutuskuvauksen sekä kyselyn kampanjasta heinolalaisille.
Loppukesästä 2010 tehtiin informatiivinen kysely Heinolassa, jonka avulla selvitettiin kampanjan näkyvyyttä ja miten kampanja on onnistunut. Kysely oli lomakekysely, johon vastasi 15 ihmistä. Tulokset osoittivat, että kampanja oli hyvä idea, mutta monien mielestä tarvitaan vielä lisää markkinointia.
Opinnäytetyön ja kyselyn perusteella voi huomata Osta Läheltä -kampanjan olevan vielä heinolalaisille tuntematon. Kampanjan ulkoasu uudistettiin ja samalla suunniteltiin mainosmateriaali eri sesongeiksi käytettäväksi. Paikallisia yrityksiä oli vaikea sitouttaa mukaan, ja näin näkyvyyden vähyyden takia kampanja ei ole vielä tullut tutuksi Heinolassa. Kampanjan tekeminen tunnetuksi vaatii saman teeman brändäämistä ja kärsivällisyyttä. Tehdyn kyselyn avulla on suunniteltu parannusehdotuksia käytettäväksi seuraavaan kampanjaan.