Tapahtumamarkkinointi ja asiakastyytyväisyyden muodostuminen : case: Oy Hartwall Ab:n vierailukeskuksen kävijätyytyväisyystutkimus ja tapahtuman järjestäminen
Bister, Jenni; Voutilainen, Jenna (2011)
Bister, Jenni
Voutilainen, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264836
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtumamarkkinointia sekä asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua liittyen tapahtumien järjestämiseen. Tutkimuksen case-yrityksenä on Oy Hartwall Ab. Tietolähteenä käytettiin kirjallista materiaalia, Internetiä, artikkeleita sekä kävijätyytyväisyystutkimuksen tuloksia.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtumamarkkinointia, tapahtuman toteutusta sekä sen arviointia, tapahtumamarkkinoinnin vahvuuksia ja tavoitteita sekä laadukkaan tapahtuman ominaisuuksia. Teoriaosuudessa selvitetään myös asiakastyytyväisyyden muodostumista, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä, markkinoinnin kilpailukeinoja asiakastyytyväisyydessä, asiakastyytyväisyyden hyötyjä yritykselle, asiakastyytyväisyyden mittaamista sekä palvelun laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Oy Hartwall Ab:n Lahden toimipisteen vierailukeskukselle tehdystä kvantitatiivisesta kävijätyytyväisyystutkimuksesta. Työn tutkimusongelmana on Hartwall Lahden vierailijoiden tyytyväisyys vierailukeskuksen tarjoamia palveluja kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää case-yrityksen vierailukeskuksen vierailijoiden tyytyväisyyttä kävijätyytyväisyystutkimuksen avulla. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa vierailukeskuksen vierailijoiden tyytyväisyydestä, jotta vierailukeskus pystyisi kehittämään toimintaansa saatujen vastausten ja kehitysehdotuksiemme perusteella.
Tutkimuksen pohjalta olemme laatineet johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia vierailukeskuksen toimintaan liittyen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan havaita, että vierailukeskuksessa järjestettävät vierailijakierrokset ovat yleisesti ottaen laadukkaita ja niihin ollaan tyytyväisiä. Hartwall Lahden tulisi kuitenkin määritellä selkeät kohderyhmät ja tavoitteet vierailutoiminnalle ja ne tulisi sisällyttää Hartwallin markkinointistrategiaan. Tyytyväisyyskyselyjä tulisi myös ottaa käyttöön ja ne tulisi toteuttaa säännöllisin väliajoin.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtumamarkkinointia, tapahtuman toteutusta sekä sen arviointia, tapahtumamarkkinoinnin vahvuuksia ja tavoitteita sekä laadukkaan tapahtuman ominaisuuksia. Teoriaosuudessa selvitetään myös asiakastyytyväisyyden muodostumista, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä, markkinoinnin kilpailukeinoja asiakastyytyväisyydessä, asiakastyytyväisyyden hyötyjä yritykselle, asiakastyytyväisyyden mittaamista sekä palvelun laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Oy Hartwall Ab:n Lahden toimipisteen vierailukeskukselle tehdystä kvantitatiivisesta kävijätyytyväisyystutkimuksesta. Työn tutkimusongelmana on Hartwall Lahden vierailijoiden tyytyväisyys vierailukeskuksen tarjoamia palveluja kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää case-yrityksen vierailukeskuksen vierailijoiden tyytyväisyyttä kävijätyytyväisyystutkimuksen avulla. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa vierailukeskuksen vierailijoiden tyytyväisyydestä, jotta vierailukeskus pystyisi kehittämään toimintaansa saatujen vastausten ja kehitysehdotuksiemme perusteella.
Tutkimuksen pohjalta olemme laatineet johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia vierailukeskuksen toimintaan liittyen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan havaita, että vierailukeskuksessa järjestettävät vierailijakierrokset ovat yleisesti ottaen laadukkaita ja niihin ollaan tyytyväisiä. Hartwall Lahden tulisi kuitenkin määritellä selkeät kohderyhmät ja tavoitteet vierailutoiminnalle ja ne tulisi sisällyttää Hartwallin markkinointistrategiaan. Tyytyväisyyskyselyjä tulisi myös ottaa käyttöön ja ne tulisi toteuttaa säännöllisin väliajoin.