Kirkon päihdetyön koulutus 1990-luvun lamasta 2000-luvun taantumaan
Liias, Tomi-Pekka (2011)
Liias, Tomi-Pekka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä kirkon päihdetyön koulutuksessa on tapahtunut 1990-luvun lamasta aina 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopun taantumaan. Opinnäytetyössä tutkitaan miten nämä erilaiset taloudelliset suhdanteet ovat vaikuttaneet kirkon päihdetyön koulutuksen toteutukseen, sisältöihin ja tavoitteisiin. Kyseinen ajanjakso on valittu tutkimuskohteeksi, koska tähän jaksoon mahtuu syvää lamaa, nousukautta ja jälleen taantumaa. Ajanjaksoon sisältyy suuria taloudellisia muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet sekä yhteiskunnalliseen kehitykseen että yksittäisten ihmisten taloudelliseen ja henkiseen hyvinvointiin. Kyseessä on kirkon päihdetyön koulutuksen historiaa tutkiva työ ja tutkimuksessa käytetään historiantutkimuksen menetelmiä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tapahtumia kirjallisen materiaalin ja haastattelu-jen valossa. Tutkimusmateriaalina käytetään kirkon 4-vuotiskertomuksia, Kirk-kohallituksen toimintakertomuksia, kirkon keskusten toimintakertomuksia, kirkon tilastolliset vuosikirjoja ja Suomen evankelisluterilaisen kirkon tilastoja. Tuloksia on tarkasteltu lamaa, nousukautta ja taantumaa käsittelevän tutkimuksen, diakonian tutkimuksen ja kristillisen päihdetyön tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa on haastateltu kahta kirkon päihdetyön koulutuksen kehittämisessä ja toteuttamisessa tutkittavana ajanjaksona mukana ollutta henkilöä.
Ennen 1990-lukua kirkon päihdetyön koulutuksiin osallistuttiin kauempaakin ja koulutukset olivat pitkäkestoisia. Laman seurauksena seurakunnat lähettivät työntekijöitään yhä vähemmän päihdetyön koulutuksiin. Samalla koulutusten painopiste muuttui lyhyisiin alueellisiin koulutuksiin, jotka räätälöitiin työelämän tarpeita silmälläpitäen. Eri koulutustoimijat joutuivat etsimään yhteistyömahdollisuuksia tiukkenevan taloustilanteen takia.
Laman jälkeen koulutusten painopiste siirtyi monimuotokoulutuksiin, jotka sisälsivät erilaisia väli- ja etätehtäviä ja opiskelijat osallistuivat koulutuksiin aktiivisina toimijoina. Kirkon pyrkimyksenä on ollut vastata yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja siitä nousevaan koulutustarpeeseen. Koulutukset ovat tiukoista ajoista huolimatta olleet monipuolisia ja yhteistyötä on tehty yli sektorirajojen.
Kirkon koulutusmaailmassa on tapahtunut kehitystä myös ammatillisen koulu-tuksen puolella. Kirkko on seurannut ammattikorkeakoulukehitystä sen alusta saakka ja liittyi siihen mukaan heti kun se oli mahdollista. Kirkon ammatillinen peruskoulutus ja päihdetyön lisäkoulutus on pyrkinyt seuraamaan aikaansa ja vastaamaan asetettuihin haasteisiin.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tapahtumia kirjallisen materiaalin ja haastattelu-jen valossa. Tutkimusmateriaalina käytetään kirkon 4-vuotiskertomuksia, Kirk-kohallituksen toimintakertomuksia, kirkon keskusten toimintakertomuksia, kirkon tilastolliset vuosikirjoja ja Suomen evankelisluterilaisen kirkon tilastoja. Tuloksia on tarkasteltu lamaa, nousukautta ja taantumaa käsittelevän tutkimuksen, diakonian tutkimuksen ja kristillisen päihdetyön tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa on haastateltu kahta kirkon päihdetyön koulutuksen kehittämisessä ja toteuttamisessa tutkittavana ajanjaksona mukana ollutta henkilöä.
Ennen 1990-lukua kirkon päihdetyön koulutuksiin osallistuttiin kauempaakin ja koulutukset olivat pitkäkestoisia. Laman seurauksena seurakunnat lähettivät työntekijöitään yhä vähemmän päihdetyön koulutuksiin. Samalla koulutusten painopiste muuttui lyhyisiin alueellisiin koulutuksiin, jotka räätälöitiin työelämän tarpeita silmälläpitäen. Eri koulutustoimijat joutuivat etsimään yhteistyömahdollisuuksia tiukkenevan taloustilanteen takia.
Laman jälkeen koulutusten painopiste siirtyi monimuotokoulutuksiin, jotka sisälsivät erilaisia väli- ja etätehtäviä ja opiskelijat osallistuivat koulutuksiin aktiivisina toimijoina. Kirkon pyrkimyksenä on ollut vastata yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja siitä nousevaan koulutustarpeeseen. Koulutukset ovat tiukoista ajoista huolimatta olleet monipuolisia ja yhteistyötä on tehty yli sektorirajojen.
Kirkon koulutusmaailmassa on tapahtunut kehitystä myös ammatillisen koulu-tuksen puolella. Kirkko on seurannut ammattikorkeakoulukehitystä sen alusta saakka ja liittyi siihen mukaan heti kun se oli mahdollista. Kirkon ammatillinen peruskoulutus ja päihdetyön lisäkoulutus on pyrkinyt seuraamaan aikaansa ja vastaamaan asetettuihin haasteisiin.