"Kielelliset erityisvaikeudet koulunaloitusvaiheessa! - Opas kielihäiriöisten lasten vanhemmille
Kovanen, Anne-Riitta (2011)
Kovanen, Anne-Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254758
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyöni on opaskirja vanhemmille, joiden lapsella on kielellisiä erityis-vaikeuksia koulunaloitusvaiheessa. Toteutin opinnäytetyöni yhteistyössä aivohalvaus - ja dysfasialiiton – meidän perhe menee kouluun - projektin kanssa. Oppaaseen on koottu tietoa kielellisistä erityisvaikeuksista, esiopetuksesta, koulunaloituksesta ja koulunkäynnistä sekä projektissa mukana olleiden perheiden ajatuksista ja tuntemuksista lapsen koulunaloitukseen liittyen. Oppaaseen on koottu myös netti - ja kirjallisuusvinkkejä, joista on helppo etsiä lisätietoa.
Opinnäytetyöni tarve nousi esille Meidän perhe menee kouluun –projektissa. Kielellisistä erityisvaikeuksista koulunaloitusvaiheessa ei ollut aikaisemmin tuotettu vastaavanlaista materiaalia. Tällaisesta oppaasta olisi paljon hyötyä perheissä, jossa lapsella on kielellisiä erityisvaikeuksia, mutta käyttömahdollisuudet oppaalle sopivat ns. tavallisen perheen koulunaloitusvaiheeseen.
Opaskirja on koottu sekä lähdemateriaalin että vanhempien kommenttien avulla, sillä aineistonkeruumenetelmänä käytin avointa haastattelua. Muuna lähdemateriaalina olen käyttänyt kielellisiin erityisvaikeuksiin liittyvää kirjallisuutta, Internet-lähteitä ja projektin henkilökunnalta saatuja materiaaleja. Oppaan ulkoasusta vastasi Aivohalvaus – ja dysfasialiitto.
Opaskirja on suunnattu erityisesti kielihäiriöisten lasten perheille, mutta oppaan monipuolisuuden vuoksi, sitä pystyy hyödyntämään sellaisetkin perheet, jossa ei ole kielellisiä erityisvaikeuksia. Oppaasta on hyötyä myös kielihäiriöisten lasten kanssa työskenteleville ihmisille.
Opinnäytetyöni ansioista ensisijaisesti kielihäiriöisten lasten perheet ovat saaneet järjestelmällisen ja selkeän oppaan, josta he löytävät tietoa heitä askarruttaviin kysymyksiin koulunaloitusvaiheessa. Tarkoituksena on, että tämä opas tulisi olemaan käytössä vielä vuosienkin päästä, koska se on tehty helposti muokattavaksi.
Opinnäytetyöni tarve nousi esille Meidän perhe menee kouluun –projektissa. Kielellisistä erityisvaikeuksista koulunaloitusvaiheessa ei ollut aikaisemmin tuotettu vastaavanlaista materiaalia. Tällaisesta oppaasta olisi paljon hyötyä perheissä, jossa lapsella on kielellisiä erityisvaikeuksia, mutta käyttömahdollisuudet oppaalle sopivat ns. tavallisen perheen koulunaloitusvaiheeseen.
Opaskirja on koottu sekä lähdemateriaalin että vanhempien kommenttien avulla, sillä aineistonkeruumenetelmänä käytin avointa haastattelua. Muuna lähdemateriaalina olen käyttänyt kielellisiin erityisvaikeuksiin liittyvää kirjallisuutta, Internet-lähteitä ja projektin henkilökunnalta saatuja materiaaleja. Oppaan ulkoasusta vastasi Aivohalvaus – ja dysfasialiitto.
Opaskirja on suunnattu erityisesti kielihäiriöisten lasten perheille, mutta oppaan monipuolisuuden vuoksi, sitä pystyy hyödyntämään sellaisetkin perheet, jossa ei ole kielellisiä erityisvaikeuksia. Oppaasta on hyötyä myös kielihäiriöisten lasten kanssa työskenteleville ihmisille.
Opinnäytetyöni ansioista ensisijaisesti kielihäiriöisten lasten perheet ovat saaneet järjestelmällisen ja selkeän oppaan, josta he löytävät tietoa heitä askarruttaviin kysymyksiin koulunaloitusvaiheessa. Tarkoituksena on, että tämä opas tulisi olemaan käytössä vielä vuosienkin päästä, koska se on tehty helposti muokattavaksi.