Työtyytyväisyystutkimus : case: Yritys X
Ranta, Sini (2011)
Ranta, Sini
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254735
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työtyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia osatekijöitä. Opinnäytetyön empiriaosuus on salainen ja näin ollen opinnäytetyöstä julkaistaan vain teoriaosuus eikä case- yrityksen nimeä tai muita tietoja mainita. Tutkimustulokset ja kehitysehdotukset ovat myös salaisia. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millainen on case- yrityksen henkilöstön tämän hetkinen työtyytyväisyyden tila ja mitkä tekijät vaikuttavat sen muodostumiseen. Näiden pohjalta muodostetaan kehitysehdotukset työtyytyväisyyden parantamiseksi. Työtyytyväisyyttä tarkastellaan kaikkien työntekijöiden näkökulmasta.
Teoreettinen viitekehys jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa selvitetään työtyytyväisyys ja työmotivaatio käsitteinä sekä niiden syntyteoriat. Toisessa osassa tarkastellaan työtyytyväisyyteen vaikuttavia osatekijöitä: työilmapiiriä, tiedonkulkua, johtamista, esimiesviestintää ja alaistaitoja, palautteen, kannusteiden ja palkkioiden merkitystä sekä työhyvinvointia. Teoriaosuuden aineisto koostuu tietokirjallisuudesta, artikkeleista ja sähköisistä lähteistä.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja se toteteutettiin case- eli tapaustutkimuksena talvella 2010. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita ja osa aineistosta kerättiin kyselylomakkeella. Näin vastausprosentiksi saatiin 100. Haastatteluteemat ja kysymykset muodostettiin teoriaosuudessa käsiteltyjen osatekijöiden avulla.
Tutkimustuloksia hyödynnetään case- yrityksen henkilöstön työtyytyväisyyden lisäämiseen tähtäävissä toimissa. Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia työtyytyväisyyttä myös sidosryhmien näkökulmasta, miten työtyytyväisyys on muuttunut toimenpiteiden jälkeen ja miten henkilöstön sitouttamisella voidaan aikaansaada kilpailuetua.
Teoreettinen viitekehys jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa selvitetään työtyytyväisyys ja työmotivaatio käsitteinä sekä niiden syntyteoriat. Toisessa osassa tarkastellaan työtyytyväisyyteen vaikuttavia osatekijöitä: työilmapiiriä, tiedonkulkua, johtamista, esimiesviestintää ja alaistaitoja, palautteen, kannusteiden ja palkkioiden merkitystä sekä työhyvinvointia. Teoriaosuuden aineisto koostuu tietokirjallisuudesta, artikkeleista ja sähköisistä lähteistä.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja se toteteutettiin case- eli tapaustutkimuksena talvella 2010. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita ja osa aineistosta kerättiin kyselylomakkeella. Näin vastausprosentiksi saatiin 100. Haastatteluteemat ja kysymykset muodostettiin teoriaosuudessa käsiteltyjen osatekijöiden avulla.
Tutkimustuloksia hyödynnetään case- yrityksen henkilöstön työtyytyväisyyden lisäämiseen tähtäävissä toimissa. Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia työtyytyväisyyttä myös sidosryhmien näkökulmasta, miten työtyytyväisyys on muuttunut toimenpiteiden jälkeen ja miten henkilöstön sitouttamisella voidaan aikaansaada kilpailuetua.