Symbolit kaupunkikuvassa : ympäristöyritysten symboleiden synnyttämien mielikuvien tutkimus
Nieminen, Justiina (2011)
Nieminen, Justiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214700
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ympäristöalan yritysten sekä yhdistysten symboleista syntyneiden mielikuvien johdattelevuutta. Mielikuvia on tutkittu maallikoiden näkökulmasta. Työssä on kyselytutkimuksista saatujen vastauksien analysoinnin kautta tehty johtopäätöksiä siitä, kuinka paljon symboleilla voidaan vaikuttaa mielikuviin ja mihin suuntaan nämä vievät.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin sattumanvaraisesti valituilta ihmisiltä kirjallisilla kyselylomakkeilla sekä ympäristöalan ammattilaisilta sähköpostilla lähetetyillä kyselylomakkeilla. Kyselyssä ammattilaisina toimivat edustajat yrityksistä ja yhdistyksistä, joiden käyttämiä symboleita tutkitaan tässä työssä. Ammattilaisilta kysyttiin symboleiden tavoitteista ja saavutuksista, kun taas maallikot kertoivat intuitiivisen mielipiteen symboleista sijoittamalla lomakkeen kaavioon mielikuvaansa vastaavan pisteen.
Tutkimuksen symbolit koostuivat yrityksien ja yhdistyksien yritystunnuksista sekä yhdestä pylonista. Tutkimuksessa käytetty pyloni on tämän opinnäytetyön tekijän suunnittelema mainospylväs, joka oli mukana suunnittelukilpailussa keväällä 2010. Pyloni on Lahden Kujalan alueelle suunnitellun ympäristöalan yrityspuiston, Jalolan, symboli.
Tutkimuksesta saatiin tuloksia, jotka ovat suuntaa antavia. Tutkimuksen mukaan symboleilla voidaan vaikuttaa maallikoiden mielikuviin, ainakin jossakin määrin. Tämän vuoksi yrityksille ja yhdistyksille on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota liiketoiminnassaan myös yrityksen imagoa ja brändiä kuvastaviin symboleihin.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin sattumanvaraisesti valituilta ihmisiltä kirjallisilla kyselylomakkeilla sekä ympäristöalan ammattilaisilta sähköpostilla lähetetyillä kyselylomakkeilla. Kyselyssä ammattilaisina toimivat edustajat yrityksistä ja yhdistyksistä, joiden käyttämiä symboleita tutkitaan tässä työssä. Ammattilaisilta kysyttiin symboleiden tavoitteista ja saavutuksista, kun taas maallikot kertoivat intuitiivisen mielipiteen symboleista sijoittamalla lomakkeen kaavioon mielikuvaansa vastaavan pisteen.
Tutkimuksen symbolit koostuivat yrityksien ja yhdistyksien yritystunnuksista sekä yhdestä pylonista. Tutkimuksessa käytetty pyloni on tämän opinnäytetyön tekijän suunnittelema mainospylväs, joka oli mukana suunnittelukilpailussa keväällä 2010. Pyloni on Lahden Kujalan alueelle suunnitellun ympäristöalan yrityspuiston, Jalolan, symboli.
Tutkimuksesta saatiin tuloksia, jotka ovat suuntaa antavia. Tutkimuksen mukaan symboleilla voidaan vaikuttaa maallikoiden mielikuviin, ainakin jossakin määrin. Tämän vuoksi yrityksille ja yhdistyksille on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota liiketoiminnassaan myös yrityksen imagoa ja brändiä kuvastaviin symboleihin.