SKF Peliparkki : Elämyksellinen pop up -tila tekniikan alan yritykseen tutustumiseen
Miettinen, Sini; Kukkola, Jenni (2011)
Miettinen, Sini
Kukkola, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214690
Tiivistelmä
Työelämälähtöinen opinnäytetyö keskittyi elämyksellisen pop up -tilan, Peliparkin, suunnitteluun. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä SKF:n kanssa, joka on kansainvälinen tekniikan alan yritys. Tavoitteena oli suunnitella tila, joka viestii yrityksen vahvasta brändistä ja laadukkaasta maineesta elämyksellisyyden ja moniaistillisuuden keinoin. SKF:n tavoitteena oli kertoa asiakkailleen laajentuneesta toimintamallistaan kokonaisvaltaisten palveluiden tarjoajaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kahden hengen ryhmässä. Työssä hyödynnettiin suomalaisia arvotypologioita, visuaalista markkinointia, elämysteorioita, ambient designia ja näyttely- ja messusuunnittelun teorioita. Käsittelyosa eli Peliparkin suunnitteluprosessi kulki rinnakkain tutkimustyön kanssa.
Peliparkin suunnitteluprosessissa keskeisessä osassa oli yrityksen kohderyhmä, jolle tila suunniteltiin. Segmentoinnin apuna käytettiin Martti Puohiniemen arvotypologiaa. Lähes kokonaan miehistä koostuva kohderyhmä jakautui kahteen ryhmään, joita yhdisti kiinnostus uuteen tekniikkaan ja teknologiaan. Elämyksellisyys tilassa rakentui kohderyhmän mukaan muuttuvista elementeistä ja moniaistillisuudesta.
Tuotesuunnitteluprosessi käsitti benchmarkingin, tunnelmataulun kokoamisen, ideointi- ja luonnosteluvaiheen ja konseptoinnin. Lopputuloksena syntyi konsepti Peliparkista, joka tarjoaa kohderyhmälle jännittävän ja mukaansa tempaavan kokemuksen. Konsepti sisältää kattavat mittapiirustukset, kuvauksen toiminnasta ja 3D-visualisoinnin tilasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kahden hengen ryhmässä. Työssä hyödynnettiin suomalaisia arvotypologioita, visuaalista markkinointia, elämysteorioita, ambient designia ja näyttely- ja messusuunnittelun teorioita. Käsittelyosa eli Peliparkin suunnitteluprosessi kulki rinnakkain tutkimustyön kanssa.
Peliparkin suunnitteluprosessissa keskeisessä osassa oli yrityksen kohderyhmä, jolle tila suunniteltiin. Segmentoinnin apuna käytettiin Martti Puohiniemen arvotypologiaa. Lähes kokonaan miehistä koostuva kohderyhmä jakautui kahteen ryhmään, joita yhdisti kiinnostus uuteen tekniikkaan ja teknologiaan. Elämyksellisyys tilassa rakentui kohderyhmän mukaan muuttuvista elementeistä ja moniaistillisuudesta.
Tuotesuunnitteluprosessi käsitti benchmarkingin, tunnelmataulun kokoamisen, ideointi- ja luonnosteluvaiheen ja konseptoinnin. Lopputuloksena syntyi konsepti Peliparkista, joka tarjoaa kohderyhmälle jännittävän ja mukaansa tempaavan kokemuksen. Konsepti sisältää kattavat mittapiirustukset, kuvauksen toiminnasta ja 3D-visualisoinnin tilasta.