Asiakastyytyväisyyskysely Case: August in low tones - Bar Bristol goes unplugged
Toivonen, Jenna (2011)
Toivonen, Jenna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Bar Bristolin asiakastyytyväisyyteen ja suunnitella, toteuttaa, analysoida ja raportoida ko. yritykselle asiakastyytyväisyyskysely. Kysely toteutettiin Bar Bristolissa järjestetyn musiikkitapahtuman yhteydessä. Tapahtuman nimi oli August in low tones – Bar Bristol goes unplugged. Asiakastyytyväisyyskyselyllä pyrittiin selvittämään Bar Bristolin asiakkaiden mielipiteitä muun muassa yrityksen asiakaspalvelusta, tuotevalikoimasta ja tunnettuudesta. Kyselyllä pyrittiin myös selvittämään asiakkaiden mielipiteitä kyseisestä musiikkitapahtumasta, sen mainonnasta, järjestelyistä, esiintyjistä, sekä siitä, toivoisivatko asiakkaat Bar Bristolissa järjestettävän useammin erilaisia tapahtumia.
Bar Bristol on vuonna 1997 perustettu anniskeluravintola Turussa, lähellä Aurajokea ja Turun tuomiokirkkoa. Tänä vuonna 14 vuotta täyttävän Bar Bristolin asiakaskunta koostuu pääosin opiskelijoista, lähialueen asukkaista, visailijoista, sekä urheilusta kiinnostuneista englantilaisista.
Teoriaosassa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalautetta sekä asiakastyytyväisyyttä kilpailukeinona. Teoriaosuus koostuu myös yleisesti kvantitatiivisesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja siihen liittyvistä asioista.
Empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Bar Bristolille. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena musiikkitapahtuman yhteydessä ja vastauksia kertyi yhteensä 70. Kyselyyn saatuja vastauksia analysoitiin Statisticalla ja Microsoft Excelillä tuloksista muokattiin erilaisia kaavioita selventämään saatuja tutkimustuloksia.
Tutkimustulosten perusteella Bar Bristolin asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun ja tuotteisiin. Selvisi myös, että erilaisia tapahtumia toivotaan huomattavasti lisää. Vastaajista jopa 77 % oli sitä mieltä, että tapahtumia tulisi järjestää useammin. Yli 90 % vastaajista kannatti erityisesti musiikkitapahtumien järjestämistä. Tapahtuman myötä Bristoliin saatiin myös paljon uusia asiakkaita. Yli 30 prosentille vastaajista paikka ei ollut entuudestaan tuttu. Jatkossa Bar Bristolin kannattaa järjestää erilaisia tapahtumia ja suunnitella niiden mainonta huolella, jotta tieto tapahtumasta saadaan leviämään paremmin. Tulosten perusteella myös asiakkaiden toiveet tilojen viihtyvyyden parantamisesta kannattaa ottaa huomioon toiminnan kehittämisessä.
Bar Bristol on vuonna 1997 perustettu anniskeluravintola Turussa, lähellä Aurajokea ja Turun tuomiokirkkoa. Tänä vuonna 14 vuotta täyttävän Bar Bristolin asiakaskunta koostuu pääosin opiskelijoista, lähialueen asukkaista, visailijoista, sekä urheilusta kiinnostuneista englantilaisista.
Teoriaosassa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalautetta sekä asiakastyytyväisyyttä kilpailukeinona. Teoriaosuus koostuu myös yleisesti kvantitatiivisesta asiakastyytyväisyystutkimuksesta ja siihen liittyvistä asioista.
Empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Bar Bristolille. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena musiikkitapahtuman yhteydessä ja vastauksia kertyi yhteensä 70. Kyselyyn saatuja vastauksia analysoitiin Statisticalla ja Microsoft Excelillä tuloksista muokattiin erilaisia kaavioita selventämään saatuja tutkimustuloksia.
Tutkimustulosten perusteella Bar Bristolin asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun ja tuotteisiin. Selvisi myös, että erilaisia tapahtumia toivotaan huomattavasti lisää. Vastaajista jopa 77 % oli sitä mieltä, että tapahtumia tulisi järjestää useammin. Yli 90 % vastaajista kannatti erityisesti musiikkitapahtumien järjestämistä. Tapahtuman myötä Bristoliin saatiin myös paljon uusia asiakkaita. Yli 30 prosentille vastaajista paikka ei ollut entuudestaan tuttu. Jatkossa Bar Bristolin kannattaa järjestää erilaisia tapahtumia ja suunnitella niiden mainonta huolella, jotta tieto tapahtumasta saadaan leviämään paremmin. Tulosten perusteella myös asiakkaiden toiveet tilojen viihtyvyyden parantamisesta kannattaa ottaa huomioon toiminnan kehittämisessä.