I <3 Ypäjä : Valokuva- ja videokaluston yhteiset tekniset hyödyt ja haitat lyhytelokuvatuotannossa
Ahlfors, Tero (2011)
Ahlfors, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214666
Tiivistelmä
Kuvasin 2010 toukokuussa I <3 Ypäjä lyhytelokuvan valokuvina käyttämällä vain valokuvauskalustoa. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mitä yhteistä teknistä hyötyä tai haittaa olisi ollut, jos olisin kuvannut ja valaissut projektin käyttäen videokalustoa.
Opinnäytetyössä vertaillaan eri kameroiden soveltuvuutta lyhytelokuvani tuotantoon. Huomioitavia ominaisuuksia olivat muun muassa paino, koko, ergonomia, optiikka ja kennon suorituskyky. Työssä käydään myös läpi objektiivien ja digitaalisen kuvanmuodostuksen peruskäsitteitä ja ominaisuuksia. Vertailen myös lyhytelokuvan valaisuun liittyviä laitteita pienistä salamalaitteista isoihin päivänvalonheittimiin asti.
Loppuosassa käsittelen lyhytelokuvan kuvauksia valokuvakalustolla. Tässä esitellään kuvauksissa käytetty työryhmä ja kalusto ja miten se vaikutti kuvauksiin. Elokuvan jälkituotannosta on myös oma kokonaisuutensa, koska siihen kuului paljon ongelmia ja suunniteltavaa, mitä tavallisessa videotuotannossa ei tule vastaan.
Valokuvaustoteutuksen tekeminen onnistui välillä yllättämään, vaikka suureksi osaksi asiat menivät ennakkosuunnitelmien mukaan.
Opinnäytetyössä vertaillaan eri kameroiden soveltuvuutta lyhytelokuvani tuotantoon. Huomioitavia ominaisuuksia olivat muun muassa paino, koko, ergonomia, optiikka ja kennon suorituskyky. Työssä käydään myös läpi objektiivien ja digitaalisen kuvanmuodostuksen peruskäsitteitä ja ominaisuuksia. Vertailen myös lyhytelokuvan valaisuun liittyviä laitteita pienistä salamalaitteista isoihin päivänvalonheittimiin asti.
Loppuosassa käsittelen lyhytelokuvan kuvauksia valokuvakalustolla. Tässä esitellään kuvauksissa käytetty työryhmä ja kalusto ja miten se vaikutti kuvauksiin. Elokuvan jälkituotannosta on myös oma kokonaisuutensa, koska siihen kuului paljon ongelmia ja suunniteltavaa, mitä tavallisessa videotuotannossa ei tule vastaan.
Valokuvaustoteutuksen tekeminen onnistui välillä yllättämään, vaikka suureksi osaksi asiat menivät ennakkosuunnitelmien mukaan.