Yritystoiminnan eri osa-alueiden kehittäminen : Case Ateljee Lasielämyksiä
Leväinen, Minna (2011)
Leväinen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204582
Tiivistelmä
Tämä työ paneutuu kehittämään Ateljee Lasielämyksiä – nimisen yrityksen toimintaa ulkoisesti ja sisäisesti tiettyjen ennakolta määriteltyjen osa-alueiden kautta. Työn teoreettinen konteksti koostuu markkinoinnista, asiakassuhteista ja – tyytyväisyydestä, asiakaspalautteesta sekä hinnoittelusta.
Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen hinnoittelua luomalla kustannustarkka hinnoittelumenetelmä, joka rakennettiin Excel – työkalulla. Opinnäytetyöhön kuului konkreettisesti myös yrityksen markkinointia. Markkinointiprosessi toteutettiin kaksi päivää kestäneiden esittelypäivien muodossa, joiden ohessa kerättiin asiakaspalautetta yrityksen tuotteisiin ja toimintaan liittyen. Esittelypäivien kulku ja anti, sekä asiakaspalaute on raportoitu tämän opinnäytetyön muodossa. Lisäksi tässä työssä esitellään yrityksen käyttöön rakennettu hinnoittelupohja.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta toteutettiin esittelypäivillä jaettavilla palautelomakkeilla ja tulokset analysoitiin Excel – työkalulla. Tutkimustulokset voidaan tiivistää melko yhteneviksi: Asiakkaat olivat tyytyväisiä yrityksen tarjoamaan tuotevalikoimaan sekä hinta-laatu – suhteeseen. Käsitöiden ja kotimaisuuden merkitys vastaajille oli myös korkea.
Saadun positiivisen palautteen ja asiakkaiden kiinnostuksen perusteella voidaan päätellä esittelypäivien markkinoinnin onnistuneen laajentaen asiakaskuntaa. Näin ollen esittelypäivät voidaan luokitella onnistuneiksi ja yritykselle hyödylliseksi markkinointikanavaksi.
Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen hinnoittelua luomalla kustannustarkka hinnoittelumenetelmä, joka rakennettiin Excel – työkalulla. Opinnäytetyöhön kuului konkreettisesti myös yrityksen markkinointia. Markkinointiprosessi toteutettiin kaksi päivää kestäneiden esittelypäivien muodossa, joiden ohessa kerättiin asiakaspalautetta yrityksen tuotteisiin ja toimintaan liittyen. Esittelypäivien kulku ja anti, sekä asiakaspalaute on raportoitu tämän opinnäytetyön muodossa. Lisäksi tässä työssä esitellään yrityksen käyttöön rakennettu hinnoittelupohja.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta toteutettiin esittelypäivillä jaettavilla palautelomakkeilla ja tulokset analysoitiin Excel – työkalulla. Tutkimustulokset voidaan tiivistää melko yhteneviksi: Asiakkaat olivat tyytyväisiä yrityksen tarjoamaan tuotevalikoimaan sekä hinta-laatu – suhteeseen. Käsitöiden ja kotimaisuuden merkitys vastaajille oli myös korkea.
Saadun positiivisen palautteen ja asiakkaiden kiinnostuksen perusteella voidaan päätellä esittelypäivien markkinoinnin onnistuneen laajentaen asiakaskuntaa. Näin ollen esittelypäivät voidaan luokitella onnistuneiksi ja yritykselle hyödylliseksi markkinointikanavaksi.