Hilarius Hiiri ja Ystävät Sen : Hilarius Hiiren kylän asiakastyytyväisyystutkimus
Hautakangas, Leena (2011)
Hautakangas, Leena
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204576
Tiivistelmä
Hilarius Hiiren kylä on kesäkuussa 2010 Keski-Suomeen, Laukaaseen, avattu lapsiperheille suunnattu teemapuisto. Hilarius Hiiri -satuhahmon kotikylässä vieraili sen ensimmäisenä kesänä runsas 6000 kävijää. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa kävijöiden asiakastyytyväisyyttä ja kerätä asiakkaiden kehitysehdotuksia.
Tietoperustassa käsitellään lapsiperheitä matkailijoina ja perehdytään siihen, mikä vaikuttaa lapsiperheiden kuluttajapäätöksiin. Lisäksi tutustutaan tarkemmin asiakastyytyväisyyteen, sen kartoittamiseen sekä palvelun laatuun.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, haastatteluilla ja palautelaatikon avulla kerätyillä asiakastyytyväisyyskyselyillä. Kyselyssä kartoitettiin Hilarius Hiiren kylän markkinointikeinojen tehokkuutta sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelun tasoon sekä itse kylään. Tämän lisäksi vastaajat saivat antaa vapaasti kehitysehdotuksia kylän toiminnan parantamiseksi.
Vastauksia tutkimuksesta saatiin 240 kappaletta. Kyselyyn vastaajista 74 % tuli Keski-Suomen alueelta.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että Hilarius Hiiren kylään oltiin pääosin tyytyväisiä. Erityistä kiitosta saivat kylän esiintyjä ja henkilökunta sekä kylän alueen siisteys ja rento ilmapiiri. Kyselyn kehitysehdotuksissa nousi selvästi esiin toive siitä, että kylään kehitettäisiin enemmän aktiviteetteja, jotka soveltuisi-vat myös perheiden vanhemmille lapsille. Toinen huomattava kehitysehdotus oli ruokailun järjestäminen kylän alueelle.
Tietoperustassa käsitellään lapsiperheitä matkailijoina ja perehdytään siihen, mikä vaikuttaa lapsiperheiden kuluttajapäätöksiin. Lisäksi tutustutaan tarkemmin asiakastyytyväisyyteen, sen kartoittamiseen sekä palvelun laatuun.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, haastatteluilla ja palautelaatikon avulla kerätyillä asiakastyytyväisyyskyselyillä. Kyselyssä kartoitettiin Hilarius Hiiren kylän markkinointikeinojen tehokkuutta sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelun tasoon sekä itse kylään. Tämän lisäksi vastaajat saivat antaa vapaasti kehitysehdotuksia kylän toiminnan parantamiseksi.
Vastauksia tutkimuksesta saatiin 240 kappaletta. Kyselyyn vastaajista 74 % tuli Keski-Suomen alueelta.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että Hilarius Hiiren kylään oltiin pääosin tyytyväisiä. Erityistä kiitosta saivat kylän esiintyjä ja henkilökunta sekä kylän alueen siisteys ja rento ilmapiiri. Kyselyn kehitysehdotuksissa nousi selvästi esiin toive siitä, että kylään kehitettäisiin enemmän aktiviteetteja, jotka soveltuisi-vat myös perheiden vanhemmille lapsille. Toinen huomattava kehitysehdotus oli ruokailun järjestäminen kylän alueelle.