Vertaisarviointi oikeusavun laadun mittarina
Perälä, Jaana (2011)
Perälä, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194486
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketalouden koulutusohjelma
PERÄLÄ JAANA Vertaisarviointi oikeusavun laadun mittarina
Opinnäytetyö 48 sivua + 15 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Päivi Ollila
Toimeksiantaja Kotkan oikeusaputoimisto
Maaliskuu 2011
Avainsanat julkiset palvelut, laatu, oikeusapu, vertaisarviointi
Oikeusministeriö asetti vuonna 2008 työryhmän kehittämään julkisen oikeusavun laatua. Laadun kehittämiseksi luotiin arviointijärjestelmä, jonka tarkoituksena on jatkossa mitata julkisten oikeusavustajien ja yksityisten avustajien hoitamien oikeusapuasioiden laatua yleisellä tasolla ja samalla lisätä ja kehittää avustajien osaamista ja ammattitaitoa. Työryhmä esitti kokeiltaviksi arviointimenetelmiksi itse arviointia, asiakaskyselyä, kyselyä sidosryhmille ja vertaisarviointia. Järjestelmän pilotointi suoritettiin 7. – 18.2.2011. Lopullisen päätöksen käyttöönotettavista laadun arviointitavoista tekee oikeusministeriö pilotoinnista saatujen kokemusten perusteella.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vertaisarviointia (peer review) ja sen soveltuvuutta laadun arviointiin julkisessa oikeusavussa. Vertaisarviointi on laadun arviointijärjestelmä, jossa kokenut ja ansioitunut kollega arvioi palvelun laatua. Oikeusavussa vertaisarviointi suoritettiin kokeiluvaiheessa siten, että kokeiluajanjaksolle valittujen avustajien kolmen viimeksi päättyneen asian asiakirjat ja muistiinpanot kopioitiin ja lähetettiin vertaisarvioijille arvioitaviksi. Arviointialueita olivat asiakirjat ja kerätty aineisto, asian käsittelyn tehokkuus sekä oikeusapuasian hoito menettelynä. Tutkimuksen kohteena oli lähinnä se, antaako vertaisarviointi luotettavaa ja arvokasta tietoa oikeusavun laadusta ja saadaanko arvioista ja niiden tuloksista hyviä työvälineitä laadun kehittämiseen ja oikeusavun vaikuttavuuden lisäämiseen.
Koska vertaisarviointi julkisessa oikeusavussa merkitsee jo tehdyn työn arviointia, selvitettiin myös arvioinnin kohteiden, julkisten oikeusavustajien ja asianajajien, tuntemuksia ja ajatuksia arvioinnista. Oikeusaputoimistojen osalta tulostavoitteet juttumäärien osalta ovat ristiriidassa korkeiden laatuodotusten kanssa ja tästä syystä avustajat eivät pysty hoitamaan toimeksiantoja niin laadukkaasti kuin itse toivoisivat. Tämä sama ilmiö on aistittavissa myös asianajotoimistojen toiminnassa.
Johtopäätöksenä vertaisarvioinnista voidaan pitää sitä, että arvostavalla ja kunnioittavalla palautteella voidaan syventää ja laajentaa oikeusapua antavien avustajien ammatillista osaamista ja siten myös oikeusavun laatua. Menetelmällä voidaan jonkin verran vaikuttaa myös hyvien käytäntöjen, toimintatapojen ja innovaatioiden omaksumiseen. Toisaalta asenteellinen, epäkunnioittava ja leimaava arvostelu saattaa aiheuttaa mielipahaa ja jopa henkisiä haittoja. Myönteisenä asiana julkisen oikeusavun laadun arvioinnissa voidaan pitää laadun kehittämisen ohella sitä, että vertaisarvioinnin ja yleensä laadun arvioinnin toteuttaminen sekä oikeusaputoimistoissa että asianajotoimistoissa on loistava esimerkki yhteistyöstä julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välillä.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketalouden koulutusohjelma
PERÄLÄ JAANA Vertaisarviointi oikeusavun laadun mittarina
Opinnäytetyö 48 sivua + 15 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Päivi Ollila
Toimeksiantaja Kotkan oikeusaputoimisto
Maaliskuu 2011
Avainsanat julkiset palvelut, laatu, oikeusapu, vertaisarviointi
Oikeusministeriö asetti vuonna 2008 työryhmän kehittämään julkisen oikeusavun laatua. Laadun kehittämiseksi luotiin arviointijärjestelmä, jonka tarkoituksena on jatkossa mitata julkisten oikeusavustajien ja yksityisten avustajien hoitamien oikeusapuasioiden laatua yleisellä tasolla ja samalla lisätä ja kehittää avustajien osaamista ja ammattitaitoa. Työryhmä esitti kokeiltaviksi arviointimenetelmiksi itse arviointia, asiakaskyselyä, kyselyä sidosryhmille ja vertaisarviointia. Järjestelmän pilotointi suoritettiin 7. – 18.2.2011. Lopullisen päätöksen käyttöönotettavista laadun arviointitavoista tekee oikeusministeriö pilotoinnista saatujen kokemusten perusteella.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vertaisarviointia (peer review) ja sen soveltuvuutta laadun arviointiin julkisessa oikeusavussa. Vertaisarviointi on laadun arviointijärjestelmä, jossa kokenut ja ansioitunut kollega arvioi palvelun laatua. Oikeusavussa vertaisarviointi suoritettiin kokeiluvaiheessa siten, että kokeiluajanjaksolle valittujen avustajien kolmen viimeksi päättyneen asian asiakirjat ja muistiinpanot kopioitiin ja lähetettiin vertaisarvioijille arvioitaviksi. Arviointialueita olivat asiakirjat ja kerätty aineisto, asian käsittelyn tehokkuus sekä oikeusapuasian hoito menettelynä. Tutkimuksen kohteena oli lähinnä se, antaako vertaisarviointi luotettavaa ja arvokasta tietoa oikeusavun laadusta ja saadaanko arvioista ja niiden tuloksista hyviä työvälineitä laadun kehittämiseen ja oikeusavun vaikuttavuuden lisäämiseen.
Koska vertaisarviointi julkisessa oikeusavussa merkitsee jo tehdyn työn arviointia, selvitettiin myös arvioinnin kohteiden, julkisten oikeusavustajien ja asianajajien, tuntemuksia ja ajatuksia arvioinnista. Oikeusaputoimistojen osalta tulostavoitteet juttumäärien osalta ovat ristiriidassa korkeiden laatuodotusten kanssa ja tästä syystä avustajat eivät pysty hoitamaan toimeksiantoja niin laadukkaasti kuin itse toivoisivat. Tämä sama ilmiö on aistittavissa myös asianajotoimistojen toiminnassa.
Johtopäätöksenä vertaisarvioinnista voidaan pitää sitä, että arvostavalla ja kunnioittavalla palautteella voidaan syventää ja laajentaa oikeusapua antavien avustajien ammatillista osaamista ja siten myös oikeusavun laatua. Menetelmällä voidaan jonkin verran vaikuttaa myös hyvien käytäntöjen, toimintatapojen ja innovaatioiden omaksumiseen. Toisaalta asenteellinen, epäkunnioittava ja leimaava arvostelu saattaa aiheuttaa mielipahaa ja jopa henkisiä haittoja. Myönteisenä asiana julkisen oikeusavun laadun arvioinnissa voidaan pitää laadun kehittämisen ohella sitä, että vertaisarvioinnin ja yleensä laadun arvioinnin toteuttaminen sekä oikeusaputoimistoissa että asianajotoimistoissa on loistava esimerkki yhteistyöstä julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välillä.