Nokka-akselin ja laakerin vauriot : Wärtsilä
Koivisto, Juha (2011)
Koivisto, Juha
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194480
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Vaasan Wärtsilän Kenttähuollolle. Työn tavoitteena oli selvittää erilaisten nokka- ja laakerivikojen syitä ja perehtyä vioittuneen lohkon uudelleen koneistamiseen. Työssä paneudutaan lähinnä laakerivaurioon sen han-kalamman korjattavuuden takia, mutta käsitellään myös nokka-akselia. Laakeri-vaurioita sattuu niin Vaasan tehtaan koeajossa kuin jo asiakkaalle luovutetussa ko-neessa.
Työssä tutustutaan W32-moottoriin ja sen eri komponentteihin ja niiden toimin-taan. Lisäksi työssä esitellään suurimmat laakerivaurioon johtavat syyt. Yleisimpiä syitä selvitettiin haastattelemalla asentajia ja analysoimalla moottoreiden vanhoja huoltoraportteja. Myös kirjastosta löytyi lähdemateriaalia tukemaan opinnäytetyö-tä ja siinä esitettyjä teknisiä asioita.
Opinnäytetyössä todettiin, että laakerivaurioon vaikuttavat hyvin monet tekijät ja yhtä suurinta tekijää ei ole. Sattuneet vauriot ovat monen tekijän summa. Kuiten-kin huomattiin, että osa syntyneistä laakerivaurioista johtui asennuspaikan epä-puhtaista asennusolosuhteista ja väärin suoritetuista huolloista. Myös aikaisempi laakerin pinnoitusmateriaali altisti laakerivauriolle ja lisäsi niiden esiintymistihe-yttä. Nykyään laakerivaurioita tapahtuu harvoin, muutetun laakerimateriaalin seu-rauksena.
Työssä tutustutaan W32-moottoriin ja sen eri komponentteihin ja niiden toimin-taan. Lisäksi työssä esitellään suurimmat laakerivaurioon johtavat syyt. Yleisimpiä syitä selvitettiin haastattelemalla asentajia ja analysoimalla moottoreiden vanhoja huoltoraportteja. Myös kirjastosta löytyi lähdemateriaalia tukemaan opinnäytetyö-tä ja siinä esitettyjä teknisiä asioita.
Opinnäytetyössä todettiin, että laakerivaurioon vaikuttavat hyvin monet tekijät ja yhtä suurinta tekijää ei ole. Sattuneet vauriot ovat monen tekijän summa. Kuiten-kin huomattiin, että osa syntyneistä laakerivaurioista johtui asennuspaikan epä-puhtaista asennusolosuhteista ja väärin suoritetuista huolloista. Myös aikaisempi laakerin pinnoitusmateriaali altisti laakerivauriolle ja lisäsi niiden esiintymistihe-yttä. Nykyään laakerivaurioita tapahtuu harvoin, muutetun laakerimateriaalin seu-rauksena.