"Yksinkertainen voi olla toimivaa" : mainonnan vaikutus sosiaalisessa mediassa: Facebook sekä Blogilista
Paasiranta, Kati (2011)
Paasiranta, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194467
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mainontaa sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia tunteita ja ajatuksia mainokset herättävät Facebookissa sekä Blogilistalta valikoiduissa blogeissa. Erityisesti opinnäytetyön avulla pyritään saamaan selville yksittäisiä mainoksen elementtejä, jotka vaikuttavat siihen koetaanko mainos hyväksi vai huonoksi. Tutkimusongelmaksi muodostui millaisia tunteita sekä ajatuksia mainokset herättävät Facebookissa sekä Blogilistan blogeissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi opinnäytetyön kannalta keskeisimmät käsitteet sosiaalisen median maailmassa, kuten WEB 2.0 ja Blogilista. Mainonnan teoriaosuudessa perehdytään Internet-mainontaan, jonka jälkeen esitellään ne sosiaaliset mediat, joita opinnäytetyön tutkimuksessa käytetään. Teoriaosuudessa esitellään myös niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat mainonnan havaitsemiseen. Lisäksi opinnäytetyössä perehdytään myös siihen, miten mainonnan tehoa voidaan mitata.
Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Empiriaosuus pohjautuu opinnäytetyön kirjoittajan pitämään ryhmähaastatteluun. Ryhmähaastattelun pohjana toimi teemarunko, joka tehtiin kahden eri lähteen pohjalta: Kotlerin mainonnan arviointimallin sekä Puolassa pidetyn tutkimuksen haastattelukysymyksien. Teemarunkoon hahmoteltiin keskustelua auttavia sekä ohjaavia kysymyksiä. Ryhmähaastatteluun osallistui viisi (5) ennalta valittua naispuolista henkilöä. Haastattelutilanne tallennettiin nauhurille, jonka jälkeen tekstit litteroitiin. Litteroidusta tekstistä poimittiin työn kannalta tärkeimmät argumentit.
Ryhmähaastattelutilanteessa näytetyt mainokset ovat liitteinä työn lopussa. Blogilistalta tutkimuskohteeksi valittiin neljä (4) blogia. Facebookin osalta käytiin läpi vain opinnäytetyön kirjoittajan profiilissa ilmestyneitä mainoksia.
Tuloksista selvisi, että Facebook-mainontaan suhtauduttiin negatiivisemmin kuin blogimainontaan. Tuloksista ovat nähtävissä mainoksen kokemiseen vaikuttaneet yksittäiset tekijät.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi opinnäytetyön kannalta keskeisimmät käsitteet sosiaalisen median maailmassa, kuten WEB 2.0 ja Blogilista. Mainonnan teoriaosuudessa perehdytään Internet-mainontaan, jonka jälkeen esitellään ne sosiaaliset mediat, joita opinnäytetyön tutkimuksessa käytetään. Teoriaosuudessa esitellään myös niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat mainonnan havaitsemiseen. Lisäksi opinnäytetyössä perehdytään myös siihen, miten mainonnan tehoa voidaan mitata.
Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Empiriaosuus pohjautuu opinnäytetyön kirjoittajan pitämään ryhmähaastatteluun. Ryhmähaastattelun pohjana toimi teemarunko, joka tehtiin kahden eri lähteen pohjalta: Kotlerin mainonnan arviointimallin sekä Puolassa pidetyn tutkimuksen haastattelukysymyksien. Teemarunkoon hahmoteltiin keskustelua auttavia sekä ohjaavia kysymyksiä. Ryhmähaastatteluun osallistui viisi (5) ennalta valittua naispuolista henkilöä. Haastattelutilanne tallennettiin nauhurille, jonka jälkeen tekstit litteroitiin. Litteroidusta tekstistä poimittiin työn kannalta tärkeimmät argumentit.
Ryhmähaastattelutilanteessa näytetyt mainokset ovat liitteinä työn lopussa. Blogilistalta tutkimuskohteeksi valittiin neljä (4) blogia. Facebookin osalta käytiin läpi vain opinnäytetyön kirjoittajan profiilissa ilmestyneitä mainoksia.
Tuloksista selvisi, että Facebook-mainontaan suhtauduttiin negatiivisemmin kuin blogimainontaan. Tuloksista ovat nähtävissä mainoksen kokemiseen vaikuttaneet yksittäiset tekijät.