Kummivanhusprojekti Kustaankartanon vanhustenkeskuksessa projektiin osallistuneiden opiskelijoiden kuvaamana
Egorova, Marina; Odegnal, Svetlana (2011)
Egorova, Marina
Odegnal, Svetlana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184436
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Egorova, Marina & Odegnal, Svetlana. Kummivanhusprojekti Kustaankartanon vanhustenkeskuksessa projektiin osallistuneiden opiskelijoiden kuvaamana
Helsinki, kevät 2011, 55 sivua, 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja ( AMK ).
Kummivanhusprojektiin, osana vanhusten hoitotyön harjoittelua, osallistuivat maahanmuuttajasairaanhoitajaopiskelijat. Kummivanhusprojekti alkoi tammi-kuussa 2010. Projektin tarkoituksena oli lisätä tietoa kokonaisvaltaisesta, voi-mavaralähtöisestä, yhteisöllisestä hoitotyöstä oman kummivanhuksen tapaamisten kautta. Tarkoituksena oli myös lisätä asukkaiden osallisuutta arkeen ja juhlaan sekä luoda jotain arjesta poikkeavaa toimintaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, mitä merkitystä on ollut kummivanhusprojektista sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuspaikkana oli Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten maahanmuuttajasairaanhoitajaopiskelijat (Amamush27) kokivat kummivanhusprojektin.
Teoriaosassa tarkastelemme käsitteitä ikääntyminen, ikääntyneiden toimintakyky, toimintakyvyn ylläpitäminen ja elämänlaatu. Nämä ovat keskeisiä käsitteitä ikääntyneitä tutkittaessa.
Tutkimusmenetelmämme oli kvalitatiivinen. Aineiston keruun toteutimme puoli-strukturoidulla kyselylomakkeella.Kyselyyn osallistui 12 kummeina toimivia opiskelijaa. Kysely suoritettiin tammikuussa 2011. Aineisto litteroitiin ja analysoi-tiin laadullisen sisältöanalyysin mukaan.
Opinnäytetyön tulosten mukaan opiskelijoiden ammatillinen kasvu kehittyi. Opiskelijoiden vuorovaikutustaidot ovat kehittyneet. Opiskelijat suhtautuivat vanhuksiin kunnioittavasti ja yksilöllisesti. He saivat kokemuksia kokonaisval-taista ja voimavaralähtöistä vanhustenhoitotyötä. Kummivanhukset saivat enemmän inhimillisyyttä, kuten läheisyyttä, kunnioittamista, turvallisuutta, luot-tamuksellista vuorovaikutusta sekä arvostamista.
Asiasanat: kummitoiminta, vanhustenhuolto, maahanmuuttajat, vanhukset, opiskelijat, sairaanhoitajat, toimintakyky, elämänlaatu, vuorovaikutus, kokemukset
Egorova, Marina & Odegnal, Svetlana. Kummivanhusprojekti Kustaankartanon vanhustenkeskuksessa projektiin osallistuneiden opiskelijoiden kuvaamana
Helsinki, kevät 2011, 55 sivua, 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja ( AMK ).
Kummivanhusprojektiin, osana vanhusten hoitotyön harjoittelua, osallistuivat maahanmuuttajasairaanhoitajaopiskelijat. Kummivanhusprojekti alkoi tammi-kuussa 2010. Projektin tarkoituksena oli lisätä tietoa kokonaisvaltaisesta, voi-mavaralähtöisestä, yhteisöllisestä hoitotyöstä oman kummivanhuksen tapaamisten kautta. Tarkoituksena oli myös lisätä asukkaiden osallisuutta arkeen ja juhlaan sekä luoda jotain arjesta poikkeavaa toimintaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, mitä merkitystä on ollut kummivanhusprojektista sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuspaikkana oli Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten maahanmuuttajasairaanhoitajaopiskelijat (Amamush27) kokivat kummivanhusprojektin.
Teoriaosassa tarkastelemme käsitteitä ikääntyminen, ikääntyneiden toimintakyky, toimintakyvyn ylläpitäminen ja elämänlaatu. Nämä ovat keskeisiä käsitteitä ikääntyneitä tutkittaessa.
Tutkimusmenetelmämme oli kvalitatiivinen. Aineiston keruun toteutimme puoli-strukturoidulla kyselylomakkeella.Kyselyyn osallistui 12 kummeina toimivia opiskelijaa. Kysely suoritettiin tammikuussa 2011. Aineisto litteroitiin ja analysoi-tiin laadullisen sisältöanalyysin mukaan.
Opinnäytetyön tulosten mukaan opiskelijoiden ammatillinen kasvu kehittyi. Opiskelijoiden vuorovaikutustaidot ovat kehittyneet. Opiskelijat suhtautuivat vanhuksiin kunnioittavasti ja yksilöllisesti. He saivat kokemuksia kokonaisval-taista ja voimavaralähtöistä vanhustenhoitotyötä. Kummivanhukset saivat enemmän inhimillisyyttä, kuten läheisyyttä, kunnioittamista, turvallisuutta, luot-tamuksellista vuorovaikutusta sekä arvostamista.
Asiasanat: kummitoiminta, vanhustenhuolto, maahanmuuttajat, vanhukset, opiskelijat, sairaanhoitajat, toimintakyky, elämänlaatu, vuorovaikutus, kokemukset