Tutkiva oppiminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Alhonmäki, Silja; Hemiä, Maaria (2011)
Alhonmäki, Silja
Hemiä, Maaria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104164396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104164396
Tiivistelmä
Ammatillisen opettajankoulutuksen kehittäminen ja uusiutuminen sekä tutkivan oppimisen malli ovat merkityksellisessä roolissa, pohditaan asiaa sitten opiskelijoiden, opettajien tai oppilaitoksen näkökulmasta. Opettajankoulutuksessa opiskelijoiden on vastattava moniin eri palautteisiin liittyen omaan kasvuun ja kehittymiseen opettajana, ryhmädynamiikan ydinkysymyksiin sekä opettajan toimintaan ja opetuksen sisältöihin.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kartoittaa ammatillisen opettajankoulutuksen hakijoille suunnattuja vaatimuksia ja kelpoisuusehtoja, avata käsitettä tutkiva oppiminen ja selvittää tutkivan oppimisen mallia ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa tutkivan oppimisen mallin toteutumisesta ammatillisessa opettajankoulutuksessa valmiin, strukturoidun kyselylomakkeen tuottaman aineiston perusteella. Tutkimuskysymys oli seuraava: Miten tutkivan oppimisen malli toteutuu Tampereen ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogisissa opinnoissa? Tavoitteena oli myös yleistää saatuja tuloksia ja mielipide-eroja opintojensa eri vaiheissa olevilta.
Kehittämishankkeen työstämisessä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista otetta. Aineiston hankinta oli suoritettu valmiiksi Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun toimesta. Kyselylomakkeen vastaukset käsiteltiin havaintomatriisin avulla ja kysymykset jaettiin kolmeen teema-alueeseen. Teoreettinen viitekehys rakentui pääosin tutkivaan oppimiseen ja tutkivan oppimisen malliin ammatillisessa opettajankoulutuksessa.
Tulosten pohjalta ryhmän ja ryhmän jäsenenä toimiminen sekä opettajan tuki ja ohjaus tutkivan oppimisen toteutumisessa nousivat merkittävään rooliin. Myös opiskelijan omaehtoisella toiminnalla on tärkeä tehtävä tutkivan oppimisen mallia tarkastellessa.
Ajatuksena on, että kehittämishankkeesta tulee apuväline koulutuksen kehittämistarpeisiin tutkivan oppimismallin näkökulmasta. Kehittämishankkeella on vahva side opettajankoulutuksen sisällöllisiin kehittämishaasteisiin.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kartoittaa ammatillisen opettajankoulutuksen hakijoille suunnattuja vaatimuksia ja kelpoisuusehtoja, avata käsitettä tutkiva oppiminen ja selvittää tutkivan oppimisen mallia ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa tutkivan oppimisen mallin toteutumisesta ammatillisessa opettajankoulutuksessa valmiin, strukturoidun kyselylomakkeen tuottaman aineiston perusteella. Tutkimuskysymys oli seuraava: Miten tutkivan oppimisen malli toteutuu Tampereen ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogisissa opinnoissa? Tavoitteena oli myös yleistää saatuja tuloksia ja mielipide-eroja opintojensa eri vaiheissa olevilta.
Kehittämishankkeen työstämisessä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista otetta. Aineiston hankinta oli suoritettu valmiiksi Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun toimesta. Kyselylomakkeen vastaukset käsiteltiin havaintomatriisin avulla ja kysymykset jaettiin kolmeen teema-alueeseen. Teoreettinen viitekehys rakentui pääosin tutkivaan oppimiseen ja tutkivan oppimisen malliin ammatillisessa opettajankoulutuksessa.
Tulosten pohjalta ryhmän ja ryhmän jäsenenä toimiminen sekä opettajan tuki ja ohjaus tutkivan oppimisen toteutumisessa nousivat merkittävään rooliin. Myös opiskelijan omaehtoisella toiminnalla on tärkeä tehtävä tutkivan oppimisen mallia tarkastellessa.
Ajatuksena on, että kehittämishankkeesta tulee apuväline koulutuksen kehittämistarpeisiin tutkivan oppimismallin näkökulmasta. Kehittämishankkeella on vahva side opettajankoulutuksen sisällöllisiin kehittämishaasteisiin.