Sisäisen työnantajakuvan kehittäminen työntekijöiden kokemusten avulla : Case Jyväskylän kaupunki
Kostiander, Marika (2011)
Kostiander, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154391
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän kaupungin työntekijöiden kokemuksia sisäisestä työnantajakuvasta sekä löytää kehitysehdotuksia Jyväskylän kaupungin sisäisen työnantajakuvan parantamiseksi. Tärkeää työssä oli selvittää henkilöstön mielipiteet työnantajasta ja toimintatavoista. Työn toimeksiantajana oli Jyväskylän kaupungin Hallintokeskuksen henkilöstöyksikkö.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui 9 Jyväskylän kaupungin työntekijää eri palvelualueilta. Tutkimukseen haluttiin tarkoituksella työntekijöitä eri ammattiryhmistä, jotta tutkimuksesta saataisiin monipuolinen. Teemahaastatteluissa käsiteltiin kuutta eri teemaa, jotka olivat: rekrytointi, perehdyttäminen, ammatillinen kehittyminen, esimiestyö, palkkaus ja palkitseminen sekä työn ja yksityiselämän yhteensovittaminen. Teemahaastattelut analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavilla Jyväskylän kaupungin työntekijöillä on monenlaisia kokemuksia työnantajastaan. Työnantajan toimintaan oltiin sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä. Eniten tyytymättömyyttä herätti palkitseminen sekä perehdyttäminen. Tyytyväisimpiä haastatellut olivat työaikojensa joustavuuteen ja siihen, että työajat on mahdollista sovittaa hyvin vapaa-ajan kanssa eikä ylitöitä tarvitse juurikaan tehdä. Koulutuksiin haastateltavat olivat myös tyytyväisiä. Koulutuksiin kannustetaan osallistumaan ja niiden avulla koetaan työ mielekkäämmäksi. Palkitsemiseen Jyväskylän kaupungin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä palkitseminen motivoi työntekijöitä, ja motivoitunut sekä tyytyväinen työntekijä on paras sisäisen työnantajakuvan edistäjä.
Tutkimustuloksia ei yleistetä koskemaan koko kaupungin henkilöstöä. Mielenkiintoista olisikin tutkia, millainen käsitys koko kaupungin henkilöstöllä on sisäisen työnantajakuvan tilasta ja merkityksestä.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui 9 Jyväskylän kaupungin työntekijää eri palvelualueilta. Tutkimukseen haluttiin tarkoituksella työntekijöitä eri ammattiryhmistä, jotta tutkimuksesta saataisiin monipuolinen. Teemahaastatteluissa käsiteltiin kuutta eri teemaa, jotka olivat: rekrytointi, perehdyttäminen, ammatillinen kehittyminen, esimiestyö, palkkaus ja palkitseminen sekä työn ja yksityiselämän yhteensovittaminen. Teemahaastattelut analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavilla Jyväskylän kaupungin työntekijöillä on monenlaisia kokemuksia työnantajastaan. Työnantajan toimintaan oltiin sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä. Eniten tyytymättömyyttä herätti palkitseminen sekä perehdyttäminen. Tyytyväisimpiä haastatellut olivat työaikojensa joustavuuteen ja siihen, että työajat on mahdollista sovittaa hyvin vapaa-ajan kanssa eikä ylitöitä tarvitse juurikaan tehdä. Koulutuksiin haastateltavat olivat myös tyytyväisiä. Koulutuksiin kannustetaan osallistumaan ja niiden avulla koetaan työ mielekkäämmäksi. Palkitsemiseen Jyväskylän kaupungin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä palkitseminen motivoi työntekijöitä, ja motivoitunut sekä tyytyväinen työntekijä on paras sisäisen työnantajakuvan edistäjä.
Tutkimustuloksia ei yleistetä koskemaan koko kaupungin henkilöstöä. Mielenkiintoista olisikin tutkia, millainen käsitys koko kaupungin henkilöstöllä on sisäisen työnantajakuvan tilasta ja merkityksestä.