Mainonnan eettisyys
Pihlajamäki, Milla (2011)
Pihlajamäki, Milla
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154368
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajat kokevat nyky-mainonnan eettisyyden. Tutkimuksessa selvitettiin minkälaisia mielikuvia alasto-muutta tehokeinona käyttävät mainokset herättävät ja ovatko ne haastateltavista hyvän tavan mukaisia. Tutkimus tehtiin mielenkiinnosta aiheeseen ja onhan aihe on varsin ajankohtainen, sillä eettiset arvot ja yhteiskunnallinen vastuu ovat nykypäivänä ajankohtainen keskustelunaihe. Tutkimus keskittyi huomiota herättäneisiin lehti - ja televisio mainoksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmateriaali koostui seitsemästä haastattelusta. Haastateltavat olivat 18–48-vuotiaita miehiä ja naisia.
Haastattelun kysymykset keskittyivät enimmäkseen siihen, minkälaisia mielikuvia mainokset haastatteluun valituissa ihmisissä herättivät. Tutkimuksella on tarkoitus osoittaa, mitkä tekijät mainostajan tulisi karsia pois pitääkseen kuluttajat puolellaan.
Yleisesti ajateltuna voisi sanoa, että jotta katsoja pitäisi mainoksesta, hänen tulee voida ymmärtää mainoksen tarkoitus. Jos katsoja ei löydä kuvasta yhteyttä myytä-vään tuotteeseen, ei tällainen herätä luottamusta kuluttajan ja mainostajan välillä. Tutkimuksella osoitetaan kuvan ja sen herättämien mielikuvien merkittävä vaikutus mainonnassa. Kuluttajat ovat kohtuullisen tyytyväisiä mainontaan, mutta haluaisivat silti karsia pois tiettyjä mainonnan elementtejä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmateriaali koostui seitsemästä haastattelusta. Haastateltavat olivat 18–48-vuotiaita miehiä ja naisia.
Haastattelun kysymykset keskittyivät enimmäkseen siihen, minkälaisia mielikuvia mainokset haastatteluun valituissa ihmisissä herättivät. Tutkimuksella on tarkoitus osoittaa, mitkä tekijät mainostajan tulisi karsia pois pitääkseen kuluttajat puolellaan.
Yleisesti ajateltuna voisi sanoa, että jotta katsoja pitäisi mainoksesta, hänen tulee voida ymmärtää mainoksen tarkoitus. Jos katsoja ei löydä kuvasta yhteyttä myytä-vään tuotteeseen, ei tällainen herätä luottamusta kuluttajan ja mainostajan välillä. Tutkimuksella osoitetaan kuvan ja sen herättämien mielikuvien merkittävä vaikutus mainonnassa. Kuluttajat ovat kohtuullisen tyytyväisiä mainontaan, mutta haluaisivat silti karsia pois tiettyjä mainonnan elementtejä.