Opintojen keskeyttämisen syyt ja syrjäytymisen torjuminen ammatillisessa koulutuksessa
Nikkanen, Samuli; Tapionlinna, Hanna (2011)
Nikkanen, Samuli
Tapionlinna, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154365
Tiivistelmä
Kehittämishanke käsitteli opintojen keskeyttämisen syitä ja syrjäytymisen torjumista ammatillisessa koulutuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisten oppilaitosten opintojen keskeyttämisen syitä, pohtia keinoja estää opintojen keskeyttäminen ja siten mahdollisesti estää opiskelijoiden syrjäytyminen. Syrjäytymisen vaara on erityisen suuri ammattiopistoissa, mutta myös ammattikorkeakouluista eronneet opiskelijat saattavat pudota yhteiskunnan ulkopuolelle.
Tutkimuksessa käytiin läpi opintojen keskeyttämistilastoja sekä haastateltiin koulujen opetushenkilökuntaa. Tutkimuksessa perehdyttiin myös vastaaviin selvityksiin muissa oppilaitoksissa.
Ammattikorkeakoulussa ja ammattiopistossa keskeyttämistä voidaan ehkäistä opintojen alkuvaiheen hyvällä ryhmäyttämisellä, perusteellisella alkukartoituksella ja haastatteluilla. Koko opiskelun ajan tapahtuvalla opintojen ohjauksella ja varhaisella puuttumisella poissaoloihin on suuri vaikutus opintojen suorittamisessa.
Ammattikorkeakoulun kannalta kaikki keskeyttämiset ovat negatiivisia. Opintojen alkuvaiheessa opintojen ohjauksella voidaan sitouttaa ja motivoida opiskelijoita. Opintojen ohjaamisen tehostaminen edellyttää ammattimaisempaa otetta ja siihen tarkoitukseen koulutettuja resursseja.
Keskeisimmäksi huoleksi ammattiopiston tilastoja tutkittaessa nousee negatiivisten keskeyttämisten määrän jatkuva kasvu sekä keskeyttäneiden poikien lukumäärän jatkuva kasvu. Nämä ovat huolestuttavia merkkejä valtakunnallisesti, kun uhkana nimenomaan on poikien lisääntyvä syrjäytyminen tulevaisuudessa.
Kehittämishankkeemme tuloksia voi hyödyntää ainakin omissa oppilaitoksissamme, mutta mahdollisesti myös laajemmin. Tulosten joukossa on myös viesti meille opettajilla ja muulle opetushenkilöstölle (tutorit, kuraattorit, erityispedagogikot); mitä voimme asiantilan korjaamiseksi tehdä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisten oppilaitosten opintojen keskeyttämisen syitä, pohtia keinoja estää opintojen keskeyttäminen ja siten mahdollisesti estää opiskelijoiden syrjäytyminen. Syrjäytymisen vaara on erityisen suuri ammattiopistoissa, mutta myös ammattikorkeakouluista eronneet opiskelijat saattavat pudota yhteiskunnan ulkopuolelle.
Tutkimuksessa käytiin läpi opintojen keskeyttämistilastoja sekä haastateltiin koulujen opetushenkilökuntaa. Tutkimuksessa perehdyttiin myös vastaaviin selvityksiin muissa oppilaitoksissa.
Ammattikorkeakoulussa ja ammattiopistossa keskeyttämistä voidaan ehkäistä opintojen alkuvaiheen hyvällä ryhmäyttämisellä, perusteellisella alkukartoituksella ja haastatteluilla. Koko opiskelun ajan tapahtuvalla opintojen ohjauksella ja varhaisella puuttumisella poissaoloihin on suuri vaikutus opintojen suorittamisessa.
Ammattikorkeakoulun kannalta kaikki keskeyttämiset ovat negatiivisia. Opintojen alkuvaiheessa opintojen ohjauksella voidaan sitouttaa ja motivoida opiskelijoita. Opintojen ohjaamisen tehostaminen edellyttää ammattimaisempaa otetta ja siihen tarkoitukseen koulutettuja resursseja.
Keskeisimmäksi huoleksi ammattiopiston tilastoja tutkittaessa nousee negatiivisten keskeyttämisten määrän jatkuva kasvu sekä keskeyttäneiden poikien lukumäärän jatkuva kasvu. Nämä ovat huolestuttavia merkkejä valtakunnallisesti, kun uhkana nimenomaan on poikien lisääntyvä syrjäytyminen tulevaisuudessa.
Kehittämishankkeemme tuloksia voi hyödyntää ainakin omissa oppilaitoksissamme, mutta mahdollisesti myös laajemmin. Tulosten joukossa on myös viesti meille opettajilla ja muulle opetushenkilöstölle (tutorit, kuraattorit, erityispedagogikot); mitä voimme asiantilan korjaamiseksi tehdä.