Pientoimittajan mahdollisuudet autonhuoltotuotemarkkinoilla
Erkkilä, Sami (2011)
Erkkilä, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154359
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tavarantoimittajan valintaa suomalaisilla autonhuoltotuotemarkkinoilla ja pirkanmaalaisen perheyrityksen Jasper Oy:n pärjäämistä tutkituilla kriteereillä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinot, joilla yritys pystyy nousemaan yhä useammassa keskisuuressa ja suuressa yrityksessä ykköstoimittajaksi autonhuoltotuotemarkkinoilla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Perusjoukko oli vähintään kerran Jasper Oy:ltä jo ostaneet ja vähintään 8000 euron vuosittaisen ostopotentiaalin omaavat asiakkaat. Ostopotentiaali varmistettiin kysymällä vuosittaisesta ostopotentiaalista suoraan asiakkaalta. Tutkimus suoritettiin harkinnanvaraisena näytteenä niin, että jokaiselta yhdeksältä maantieteelliseltä myyntialueelta oli mukana vähintään yhdeksän asiakasta. Tutkimus suoritettiin puhelinhaastatteluna.
Tutkimuksessa selvisi, että päästäkseen useimmissa asiakasyrityksissä ykköstoimittajaksi, on Jasper Oy:n toimitusvarmuus saatava entistä paremmaksi, tuotevalikoimaa laajemmaksi ja hintaa sopivammaksi. Myös seurantajärjestelmiä, raportointia ja käyttöturvatietojen saatavuutta on parannettava. Myyntihenkilöstön on saatava toimintaa yhä luotettavammaksi ja läpinäkyvämmäksi.Tämän tutkimuksen parannusehdotuksia Jasper Oy on aikeissa jatkossa käyttää hyväkseen toimintaansa kehittäessään.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Perusjoukko oli vähintään kerran Jasper Oy:ltä jo ostaneet ja vähintään 8000 euron vuosittaisen ostopotentiaalin omaavat asiakkaat. Ostopotentiaali varmistettiin kysymällä vuosittaisesta ostopotentiaalista suoraan asiakkaalta. Tutkimus suoritettiin harkinnanvaraisena näytteenä niin, että jokaiselta yhdeksältä maantieteelliseltä myyntialueelta oli mukana vähintään yhdeksän asiakasta. Tutkimus suoritettiin puhelinhaastatteluna.
Tutkimuksessa selvisi, että päästäkseen useimmissa asiakasyrityksissä ykköstoimittajaksi, on Jasper Oy:n toimitusvarmuus saatava entistä paremmaksi, tuotevalikoimaa laajemmaksi ja hintaa sopivammaksi. Myös seurantajärjestelmiä, raportointia ja käyttöturvatietojen saatavuutta on parannettava. Myyntihenkilöstön on saatava toimintaa yhä luotettavammaksi ja läpinäkyvämmäksi.Tämän tutkimuksen parannusehdotuksia Jasper Oy on aikeissa jatkossa käyttää hyväkseen toimintaansa kehittäessään.