Tapahtumamarkkinointi osana tuotteen lanseerausta - Case: Schwarzkopf got2b
Soikkanen, Johanna (2011)
Soikkanen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154345
Tiivistelmä
Tapahtumamarkkinointia on käytetty yrityksien markkinoinnin tukena yllättävän vähän ja monille yrityksille tämä saattaa olla yhä suhteellisen vieras käsitys. Viimeisien vuosien aikana on ollut huomattavissa, että tapahtumamarkkinointi on saanut enemmän jalansijaa yrityksien yhtenä markkinointimenetelmänä muiden ohella. Tämä johtuu osittain varmaankin siitä, että tapahtumamarkkinointi katsotaan yhä useammin omaksi markkinointifunktiokseen, kun aikai-semmin se on laskettu esimerkiksi osaksi myynninedistämistä. Tapahtumamarkkinoinnin avulla vaikutetaan kuluttajan mielikuvaan tuotteesta tai palvelusta. Sen avulla vedotaan tunteisiin ja tarjotaan tuotetietoutta. Kuluttajien ostokäyttäytymistä on tutkittu ja huomattu kuluttajien usein perustavan ostopäätöksensä enemmän tunteen kuin järjen perusteella. (AdProfit –tuloksellista mainontaa).
Irokeesi Oy on promootiotoimisto, joka toteuttaa erilaisia tapahtumia. Irokeesi Oy suunnittelee ja tuottaa elämyksellistä markkinointia yritysten tarpeisiin. Opinnäytetyöni aihe on peräisin Irokeesi Oy:n ja Henkel Norden Oy:n välisestä yhteistyöstä ja se koskee Schwarzkopf got2b –tuotesarjan tapahtumajalkautuksia osana tuotesarjan lanseeraussuunnitelmaa Suomessa vuonna 2008.
Tämä työ käsittelee Schwarzkopf got2b –tapahtumien suunnittelua ja toteutusta projektityönä. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu lanseerausta, mediamainontaa, promootiomarkkinointia ja projektiluontoista työtä käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallinen aineisto, jota työssäni käytin, on asiantuntijoiden teksteihin pohjautuvaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa uuden Schwarzkopf got2b -tuotesarjan jalkautus on-nistuneesti. Opinnäytetyössäni osallistun itse tämän projektin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Projektin toteutukseen osallistumalla kehitän itseäni projektityöskentelyn parissa sekä pyrin antamaan tuleville projekteille jotakin uutta ja parannettavaa, jotta niitä voidaan kehittää entistä paremmaksi, näyttävämmäksi sekä toimivammaksi. Myös tässä työssä on annettu kehitysehdotuksia siitä, miten tapahtumat olisi mahdollista toteuttaa vielä paremmin tule-vaisuudessa. Toimintatutkimus suoritettiin tapahtuman toteuttaneelle tiimille tehdyillä kyse-lylomakkeilla sekä itse tapahtumissa mukana olemalla ja havainnoimalla.
Työssä saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa Schwarzkopf got2b –tuotesarjan tapahtu-majalkautuksen onnistuneen. Tapahtumat sujuivat suunnitelmien mukaisesti. Haluttu näkyvyys uutuustuotteille saavutettiin, oikea kohderyhmä tavoitettiin ja tuotteiden myynti kasvoi. Myös positiivisia kommentteja tapahtumista saatiin suoraan kuluttajilta. Asiakas oli myös tyytyväinen tapahtumien toteutukseen kokonaisuudessaan. Voidaan todeta koko Schwarzkopf got2b -tuotelanseerauksen onnistuneen, sillä myös tällä hetkellä tuotteet löytyvät edelleen kauppojen hyllyvalikoimista. Tuotteet ovat saaneet vahvan jalansijan tuoteryhmässään kauppojen hyllyvalikoimassa ja myös uskollisia käyttäjiä.
Ohjaaja Seppo Leminen
Irokeesi Oy on promootiotoimisto, joka toteuttaa erilaisia tapahtumia. Irokeesi Oy suunnittelee ja tuottaa elämyksellistä markkinointia yritysten tarpeisiin. Opinnäytetyöni aihe on peräisin Irokeesi Oy:n ja Henkel Norden Oy:n välisestä yhteistyöstä ja se koskee Schwarzkopf got2b –tuotesarjan tapahtumajalkautuksia osana tuotesarjan lanseeraussuunnitelmaa Suomessa vuonna 2008.
Tämä työ käsittelee Schwarzkopf got2b –tapahtumien suunnittelua ja toteutusta projektityönä. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu lanseerausta, mediamainontaa, promootiomarkkinointia ja projektiluontoista työtä käsittelevään kirjallisuuteen. Kirjallinen aineisto, jota työssäni käytin, on asiantuntijoiden teksteihin pohjautuvaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa uuden Schwarzkopf got2b -tuotesarjan jalkautus on-nistuneesti. Opinnäytetyössäni osallistun itse tämän projektin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Projektin toteutukseen osallistumalla kehitän itseäni projektityöskentelyn parissa sekä pyrin antamaan tuleville projekteille jotakin uutta ja parannettavaa, jotta niitä voidaan kehittää entistä paremmaksi, näyttävämmäksi sekä toimivammaksi. Myös tässä työssä on annettu kehitysehdotuksia siitä, miten tapahtumat olisi mahdollista toteuttaa vielä paremmin tule-vaisuudessa. Toimintatutkimus suoritettiin tapahtuman toteuttaneelle tiimille tehdyillä kyse-lylomakkeilla sekä itse tapahtumissa mukana olemalla ja havainnoimalla.
Työssä saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa Schwarzkopf got2b –tuotesarjan tapahtu-majalkautuksen onnistuneen. Tapahtumat sujuivat suunnitelmien mukaisesti. Haluttu näkyvyys uutuustuotteille saavutettiin, oikea kohderyhmä tavoitettiin ja tuotteiden myynti kasvoi. Myös positiivisia kommentteja tapahtumista saatiin suoraan kuluttajilta. Asiakas oli myös tyytyväinen tapahtumien toteutukseen kokonaisuudessaan. Voidaan todeta koko Schwarzkopf got2b -tuotelanseerauksen onnistuneen, sillä myös tällä hetkellä tuotteet löytyvät edelleen kauppojen hyllyvalikoimista. Tuotteet ovat saaneet vahvan jalansijan tuoteryhmässään kauppojen hyllyvalikoimassa ja myös uskollisia käyttäjiä.
Ohjaaja Seppo Leminen