Paavo Nurmi -keskuksen palveluiden markkinointi kotiäideille
Nättiaho, Mirva (2011)
Nättiaho, Mirva
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144322
Tiivistelmä
Paavo Nurmi -keskus toimii Turun yliopiston yhteydessä omana liikuntalääketieteellisenä yksikkönään. Se on perustettu v. 1957. Sen päätavoitteena on parantaa yksilön ja yhteisöjen terveyttä ja hyvinvointia liikunnan ja terveiden elämäntapojen avulla. Toiminta ja osaaminen perustuvat monipuoliseen tutkimukseen, tutkitun tiedon soveltamiseen ja jakamiseen sekä erilaiseen palvelutoimintaan. Paavo Nurmi -keskuksen lähivuosien tavoitteena on tulla laaja-alaisesti tunnetuksi ja arvostetuksi, liikunnan ja hyvinvoinnin täyden palvelun keskukseksi.
Opinnäytetyön kohderyhmäksi on valittu kotiäidit. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, minkälainen segmentti kotiäidit on ja mikä markkinoinnin keino heidät tavoittaa parhaiten? Tavoitteena oli myös kartoittaa kotiäitien tarpeita, toiveita ja mahdollisuuksia sitoutua terveelliseen ja itsestä huolta pitävään elämäntapaan. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on antaa tietoa Paavo Nurmi -keskukselle markkinoinnin eri keinoista ja siitä, miten markkinointitietoutta voidaan hyödyntää palveluiden markkinoinnissa asiakkaille ja erityisesti kotiäideille. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esim. Paavo Nurmi -keskuksen uusimman tuotteen, Hyvinvoinnin Akatemian, suunnittelussa ja kehittämisessä.
Työn kirjallisuuskatsaus koostuu pääosin markkinoinnin kilpailukeinoista (4P). Kilpailukeinoista on kerrottu myös palveluiden markkinoinnin näkökulmasta. Pieni osa painottuu imagon luomiseen, koska se on osa Paavo Nurmi -keskuksen tulevaisuuden strategiaa. Loput kirjallisuuskatsauksesta keskittyy segmentointiin, asiakaslähtöisen markkinoinnin sekä palveluorganisaation toiminnan arviointiin muun muassa asiakastyytyväisyyden ja palveluiden tuottavuuden näkö-kulmasta.
Empiirinen osuus on muodostunut sekä Paavo Nurmi -keskuksen työntekijöiden vuoropuhelun että valitun kohderyhmän antamista tiedoista ja mielipiteistä. Tutkimusmenetelminä on käytetty yksilöhaastatteluja ja etukäteen informoituja verkkokyselyitä. Tutkimus sisältää yhteensä 25 kotiäidin mielipiteen.
Työn tärkein tulos markkinoinnin kannalta oli, että kotiäidit tavoittaa parhaiten henkilökohtaisen kirjeen tai esitteen avulla. Mainonta esimerkiksi lehdissä tai sähköpostin välityksellä koettiin melko tehokkaana. Tutkimuksen tulokset antoivat myös tärkeää tietoa kotiäideistä asiakasryhmänä. Heidät on jaoteltu kappaleessa johtopäätökset painoindeksiluokkia mukaillen eri ryhmiin. Tarkastelun kohteena ovat olleet asiantuntija-avun muoto, kotiäitejä eniten kiinnostavat asiat liittyen omaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä tärkeimmiksi koetut hyvinvoinnin eri osa-alueet. Kotiäitien ajattelussa oli nähtävissä se, että panostaakseen omaan hyvinvointiinsa lasten hyvinvointi on ensin turvattava. Konkreettisia toiveita äidit esittivät toivoessaan lastenhoitoapua ryhmäliikuntapaikkoihin sekä neuvoja terveelliseen ruoanvalmistukseen. Kotiäidit kokivat myös psyykkisen jaksamisen tärkeänä ja toivoivat lisää motivaatiota painonhallintaan.
Opinnäytetyön kohderyhmäksi on valittu kotiäidit. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, minkälainen segmentti kotiäidit on ja mikä markkinoinnin keino heidät tavoittaa parhaiten? Tavoitteena oli myös kartoittaa kotiäitien tarpeita, toiveita ja mahdollisuuksia sitoutua terveelliseen ja itsestä huolta pitävään elämäntapaan. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on antaa tietoa Paavo Nurmi -keskukselle markkinoinnin eri keinoista ja siitä, miten markkinointitietoutta voidaan hyödyntää palveluiden markkinoinnissa asiakkaille ja erityisesti kotiäideille. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esim. Paavo Nurmi -keskuksen uusimman tuotteen, Hyvinvoinnin Akatemian, suunnittelussa ja kehittämisessä.
Työn kirjallisuuskatsaus koostuu pääosin markkinoinnin kilpailukeinoista (4P). Kilpailukeinoista on kerrottu myös palveluiden markkinoinnin näkökulmasta. Pieni osa painottuu imagon luomiseen, koska se on osa Paavo Nurmi -keskuksen tulevaisuuden strategiaa. Loput kirjallisuuskatsauksesta keskittyy segmentointiin, asiakaslähtöisen markkinoinnin sekä palveluorganisaation toiminnan arviointiin muun muassa asiakastyytyväisyyden ja palveluiden tuottavuuden näkö-kulmasta.
Empiirinen osuus on muodostunut sekä Paavo Nurmi -keskuksen työntekijöiden vuoropuhelun että valitun kohderyhmän antamista tiedoista ja mielipiteistä. Tutkimusmenetelminä on käytetty yksilöhaastatteluja ja etukäteen informoituja verkkokyselyitä. Tutkimus sisältää yhteensä 25 kotiäidin mielipiteen.
Työn tärkein tulos markkinoinnin kannalta oli, että kotiäidit tavoittaa parhaiten henkilökohtaisen kirjeen tai esitteen avulla. Mainonta esimerkiksi lehdissä tai sähköpostin välityksellä koettiin melko tehokkaana. Tutkimuksen tulokset antoivat myös tärkeää tietoa kotiäideistä asiakasryhmänä. Heidät on jaoteltu kappaleessa johtopäätökset painoindeksiluokkia mukaillen eri ryhmiin. Tarkastelun kohteena ovat olleet asiantuntija-avun muoto, kotiäitejä eniten kiinnostavat asiat liittyen omaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä tärkeimmiksi koetut hyvinvoinnin eri osa-alueet. Kotiäitien ajattelussa oli nähtävissä se, että panostaakseen omaan hyvinvointiinsa lasten hyvinvointi on ensin turvattava. Konkreettisia toiveita äidit esittivät toivoessaan lastenhoitoapua ryhmäliikuntapaikkoihin sekä neuvoja terveelliseen ruoanvalmistukseen. Kotiäidit kokivat myös psyykkisen jaksamisen tärkeänä ja toivoivat lisää motivaatiota painonhallintaan.