Matkailuohjelmaa tuottamassa : televisiosarjan pilotin tuotantotavan purku ja kustannukset
Vehkonen, Annika (2011)
Vehkonen, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144267
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu teososasta ja kirjallisesta osasta. Teososassa tuotettiin Joen varrella -matkailuohjelman pilotti kuusiosaiseen televisiosarjaan. Kirjallinen opinnäytetyö tutkii Joen varrella -matkailuohjelman tuotantotapaa, pohtii millainen on hyvä tuotantotapa ja laskee tuotannon kustannukset. Se tutkii myös ohjelmalle mahdollisia ohjelmapaikkoja.
Koska kirjallista materiaalia aiheesta ei ollut tarjolla, lähteenä käytettiin kahta asiantuntijahaastattelua. Molemmat haastateltavat olivat tuottajia, jotka ovat tuottaneet matkailuohjelmia. Kustannuslaskelman laskentapohjana käytettiin Suomen Elokuvasäätiön tuotantotuen budjetointi-, kustannuslaskelma- ja rahoituslomaketta.
Tuotantotavan purussa käsiteltiin pilotin tekemisessä mukana ollut työryhmä, esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheet. Purun lisäksi pohdittiin, millä tavoin pilotin tuotannossa käytettyä tuotantotapaa voi parantaa ammattituotantoa varten. Tämän parannellun tuotantotavan pohjalta ohjelmalle laskettiin kustannuslaskelma. Kustannuslaskelma purettiin osiin ja sen koostumus selitettiin. Kustannuslaskelmalla laskettiin hinta koko kuusiosaiselle sarjalle sekä yhden jakson keskiarvo hinta. Laskelmaa voidaan käyttää hyväksi ohjelman myymisessä.
Yhteenvedossa pohdittiin, säilyykö ohjelman laatu, jos ohjelma tuotetaan kustannuslaskelmassa lasketulla hinnalla. Laatuun vaikuttaa aika, jota voidaan ostaa työntekijöiltä. Ohjelman tekemiseen tarvitaan palkkoihin menevää rahaa eikä pelkät tavaraa lainaavat yhteistyötahot riitä ohjelman tekemiseen. Pohdittiin, onko matkailuohjelma myytävissä kanavalle lasketulla hinnalla niin, että kanava rahoittaisi koko tuotannon, tai voidaanko ohjelma toteuttaa toisenlaisella rahoituksella, jos kanava ei maksa ohjelmalle laskettua hintaa. Lopuksi pohdittiin, kannattaako matkailuohjelmaa ryhtyä tuottamaan.
Koska kirjallista materiaalia aiheesta ei ollut tarjolla, lähteenä käytettiin kahta asiantuntijahaastattelua. Molemmat haastateltavat olivat tuottajia, jotka ovat tuottaneet matkailuohjelmia. Kustannuslaskelman laskentapohjana käytettiin Suomen Elokuvasäätiön tuotantotuen budjetointi-, kustannuslaskelma- ja rahoituslomaketta.
Tuotantotavan purussa käsiteltiin pilotin tekemisessä mukana ollut työryhmä, esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheet. Purun lisäksi pohdittiin, millä tavoin pilotin tuotannossa käytettyä tuotantotapaa voi parantaa ammattituotantoa varten. Tämän parannellun tuotantotavan pohjalta ohjelmalle laskettiin kustannuslaskelma. Kustannuslaskelma purettiin osiin ja sen koostumus selitettiin. Kustannuslaskelmalla laskettiin hinta koko kuusiosaiselle sarjalle sekä yhden jakson keskiarvo hinta. Laskelmaa voidaan käyttää hyväksi ohjelman myymisessä.
Yhteenvedossa pohdittiin, säilyykö ohjelman laatu, jos ohjelma tuotetaan kustannuslaskelmassa lasketulla hinnalla. Laatuun vaikuttaa aika, jota voidaan ostaa työntekijöiltä. Ohjelman tekemiseen tarvitaan palkkoihin menevää rahaa eikä pelkät tavaraa lainaavat yhteistyötahot riitä ohjelman tekemiseen. Pohdittiin, onko matkailuohjelma myytävissä kanavalle lasketulla hinnalla niin, että kanava rahoittaisi koko tuotannon, tai voidaanko ohjelma toteuttaa toisenlaisella rahoituksella, jos kanava ei maksa ohjelmalle laskettua hintaa. Lopuksi pohdittiin, kannattaako matkailuohjelmaa ryhtyä tuottamaan.