Telakan logistiikkaosaston prosessin kuvaus ja prosessien kehittäminen
Lehtinen, Juha-Pekka (2011)
Lehtinen, Juha-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134220
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten pohjalta kehittää logistiikkaosaston toimintaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa laadittiin prosessikaavio ja prosessien kuvaus.Teoreettinen viitekehys rakentui prosessijohtamisen ja tuottavuuden teorian ympärille. Tutkimuksen asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin osaksi sähköisen tutkimuslomakkeen avulla ja osaksi perinteisellä paperilomakkeella. Molemmat lomakkeet sisälsivät väittämiä sekä avoimia kysymyksiä. Molemmissa lomakkeissa väittämien arvioinnissa käytettiin Likertin asteikkoa. Kyselyn otokseksi kaavailtiin 80 henkilöä, ja vastauksia saatiin yhteensä 42 kappaletta.
Asiakastyytyväisyystutkimuksesta saadut tulokset olivat pääasiallisesti positiivisia. Logistiikkaosaston parhaimmaksi osa-alueeksi arvioitiin kurottajapalvelut, ja huonoimmat arvosanat saivat työvälinejakelu ja –huolto. Tulosten perusteella esiin nousi neljä kohtaa, joista tutkimuksessa annettiin toimenpidesuosituksia.Nämä neljä kohtaa olivat työntekijöiden asenne, vapaajakelu, väliaikaisverkoston toiminta ja kalusto sekä tavaran toimittaminen oikeaan paikkaan.
Asiakastyytyväisyystutkimuksesta saadut tulokset olivat pääasiallisesti positiivisia. Logistiikkaosaston parhaimmaksi osa-alueeksi arvioitiin kurottajapalvelut, ja huonoimmat arvosanat saivat työvälinejakelu ja –huolto. Tulosten perusteella esiin nousi neljä kohtaa, joista tutkimuksessa annettiin toimenpidesuosituksia.Nämä neljä kohtaa olivat työntekijöiden asenne, vapaajakelu, väliaikaisverkoston toiminta ja kalusto sekä tavaran toimittaminen oikeaan paikkaan.