Vem vill betala för musik? : En studie om populariteten av digitala musiktjänster och illegal fildelning bland Generation Y i en svenskspråkig yrkeshögskola
Hjort, Ted (2011)
Hjort, Ted
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124177
Tiivistelmä
Generation Y skiljer sig mycket från tidigare generationer enligt många forskare och inte minst då när det gäller konsumtionsbeteende och värderingar. Till Generation Y tillhör de personer som är födda från åttiotalets början till mitten av nittiotalet.
Under de senaste tio åren har sättet vi konsumerar musik ändrat mycket drastiskt. Genom internet och digitaliseringen av musiken har de flesta och inte minst Generation Y gått över från att köpa Cd-skivor i butiken till att ladda ner, både lagligt och olagligt, musiken från internet. Den nyaste trenden är de så kallade musiktjänsterna eller prenumerationstjänsterna med strömmad musik. Där kunden har tillgång till ett enormt bibliotek av musik strömmad från internet till sin dator eller mobiltelefon.
Syftet med denna undersökning är att kartlägga varifrån Generation Y får sin musik och i hurdan utsträckning de använder sig av digitala musikbutiker och digitala musiktjänster. Resultat visar att musiktjänsterna med strömmad musik blivit populära bland Generation Y.
Metoden bestod av en kvantitativ enkätundersökning som gjordes bland studerande i åldern 18-28 i Yrkeshögskolan Novia i Åbo. Generation Y is very different from previous generations, according to many researches, not least in terms of consumption behavior and values. Generation Y are individuals born from the early eighties to the mid nineties.
Over the past ten years the way we consume music has changed very drastically. Due to the development of Internet and the digitalization of music, most people, none the less Generation Y has switched from buying CD´s in the store to download, both legally and illegally, from the Internet. The newest trend is the so-called music services or subscription services with streamed music. These services offer the customer an access to a huge library of music streamed from the Internet to their computer or mobile phone.
The purpose of this study is to identify from where Generation Y get their music and in what kind of degree they use the digital music stores and digital music services. Results show that the music service with streaming music has become popular among Generation Y.
The method consisted of a quantitative survey conducted among students aged 18-28 in the College of Applied Sciences in Turku.
Under de senaste tio åren har sättet vi konsumerar musik ändrat mycket drastiskt. Genom internet och digitaliseringen av musiken har de flesta och inte minst Generation Y gått över från att köpa Cd-skivor i butiken till att ladda ner, både lagligt och olagligt, musiken från internet. Den nyaste trenden är de så kallade musiktjänsterna eller prenumerationstjänsterna med strömmad musik. Där kunden har tillgång till ett enormt bibliotek av musik strömmad från internet till sin dator eller mobiltelefon.
Syftet med denna undersökning är att kartlägga varifrån Generation Y får sin musik och i hurdan utsträckning de använder sig av digitala musikbutiker och digitala musiktjänster. Resultat visar att musiktjänsterna med strömmad musik blivit populära bland Generation Y.
Metoden bestod av en kvantitativ enkätundersökning som gjordes bland studerande i åldern 18-28 i Yrkeshögskolan Novia i Åbo.
Over the past ten years the way we consume music has changed very drastically. Due to the development of Internet and the digitalization of music, most people, none the less Generation Y has switched from buying CD´s in the store to download, both legally and illegally, from the Internet. The newest trend is the so-called music services or subscription services with streamed music. These services offer the customer an access to a huge library of music streamed from the Internet to their computer or mobile phone.
The purpose of this study is to identify from where Generation Y get their music and in what kind of degree they use the digital music stores and digital music services. Results show that the music service with streaming music has become popular among Generation Y.
The method consisted of a quantitative survey conducted among students aged 18-28 in the College of Applied Sciences in Turku.