VARHAISKASVATUSSUUNNITELMALOMAKKEEN VALMISTAMINEN JA KEHITTÄMINEN YHTEISTYÖSSÄ PIENTEN LASTEN VANHEMPIEN KANSSA
Valli, Pauliina (2010)
Valli, Pauliina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124176
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena oli valmistaa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmalomake ja kehittää sitä yhteistyössä pienten, yksivuotiaiden lasten vanhempien kanssa. Työni teoreettinen osuus tukee ja perustelee sen toiminnallista osiota. Teoreettiskäytännöllisenä viitekehyksenä työlläni ovat varhaiskasvatusta koskevat asiakirjat, varhaiskasvatussuunnitelma, kasvatuskumppanuus sekä pienen lapsen päivähoidon aloitus.
Tavoitteena oli valmistaa selkeä ja kattava varhaiskasvatussuunnitelmalomake, joka tukee erityisesti pienten lasten päivähoidon aloitusta. Menetelmät, joilla tavoitteisiin pyrin, olivat lähdekirjallisuuteen perehtyminen ja lopuksi lomakkeen kehittäminen vanhemmilta saadun palautteen pohjalta. Viisi yksivuotiaan lapsen vanhempaa täytti lomakkeen lapsestaan antaen samalla palautetta kustakin lomakkeen kohdasta ja lopuksi kertoen tuntemuksensa siitä, tukisiko valmistamani varhaiskasvatussuunnitelmalomake heidän lastaan ja heitä päivähoidon aloitus prosessissa.
Vanhempien kanssa tehdyn yhteistyön ja heiltä saadun palautteen pohjalta voi yhtenä merkittävänä johtopäätöksenä todeta sen, että lomakkeen teolle asettamat tavoitteet saavutettiin.
Tavoitteena oli valmistaa selkeä ja kattava varhaiskasvatussuunnitelmalomake, joka tukee erityisesti pienten lasten päivähoidon aloitusta. Menetelmät, joilla tavoitteisiin pyrin, olivat lähdekirjallisuuteen perehtyminen ja lopuksi lomakkeen kehittäminen vanhemmilta saadun palautteen pohjalta. Viisi yksivuotiaan lapsen vanhempaa täytti lomakkeen lapsestaan antaen samalla palautetta kustakin lomakkeen kohdasta ja lopuksi kertoen tuntemuksensa siitä, tukisiko valmistamani varhaiskasvatussuunnitelmalomake heidän lastaan ja heitä päivähoidon aloitus prosessissa.
Vanhempien kanssa tehdyn yhteistyön ja heiltä saadun palautteen pohjalta voi yhtenä merkittävänä johtopäätöksenä todeta sen, että lomakkeen teolle asettamat tavoitteet saavutettiin.