TYÖTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS MERIKARVIAN SEURAKUNNALLE
Rintamäki, Laura (2011)
Rintamäki, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124172
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Merikarvian seurakunnan henkilöstön työtyytyväisyys. Tavoitteena oli selvittää millainen työilmapiiri yhteisössä sijaitsee tällä hetkellä ja kuinka siitä tekisi vielä paremman tulevaisuutta ajatellen.
Työtyytyväisyys on tärkeä tekijä työn sujuvuuden ja viihtymisen kannalta. Se heijastaa siihen, kuinka motivoitunut työntekijä on antamaan oman panoksensa työntekoon. Työ- ja viestintätyytyväisyyden tutkiminen on tärkeää, sillä sen avulla pystymme kehittymään ja parantamaan omia työolosuhteita sekä vaikuttamaan työn mielekkyyteen.
Tutkimus suoritettiin henkilöstölle lähetetyn työtyytyväisyyskyselyn perusteella. Kyselylomakkeessa oli eri otsikoiden alle liitetty kyselysarjoja, joilla pyrittiin hahmottamaan ongelmakohdat tyytyväisyydessä. Jokaisella vastaajalla oli myös mahdollisuus omin sanoin kertoa mielipiteensä työtyytyväisyydestä.
Kyselylomakkeen avulla saaduista tuloksista kävi ilmi, että työtyytyväisyys henkilöstön keskuudessa on yleisesti hyvä, mutta muutamaa osa-aluetta parantamalla siitä saataisiin vielä parempi. Ongelmakohtia löytyi viestinnästä, vuorovaikutuksesta ja johtamisesta. Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella oli helppo ryhtyä pohtimaan parannusehdotuksia. Lopussa olevat parannusehdotukset koskevat sisäistä-, ulkoista- ja muutosviestintää, esimiesviestintää, keskustelua ja ristiriitojen käsittelyä työpaikalla. Tämän lisäksi olen laatinut teoria-osuuden viestintätyytyväisyydestä.
Työtyytyväisyys on tärkeä tekijä työn sujuvuuden ja viihtymisen kannalta. Se heijastaa siihen, kuinka motivoitunut työntekijä on antamaan oman panoksensa työntekoon. Työ- ja viestintätyytyväisyyden tutkiminen on tärkeää, sillä sen avulla pystymme kehittymään ja parantamaan omia työolosuhteita sekä vaikuttamaan työn mielekkyyteen.
Tutkimus suoritettiin henkilöstölle lähetetyn työtyytyväisyyskyselyn perusteella. Kyselylomakkeessa oli eri otsikoiden alle liitetty kyselysarjoja, joilla pyrittiin hahmottamaan ongelmakohdat tyytyväisyydessä. Jokaisella vastaajalla oli myös mahdollisuus omin sanoin kertoa mielipiteensä työtyytyväisyydestä.
Kyselylomakkeen avulla saaduista tuloksista kävi ilmi, että työtyytyväisyys henkilöstön keskuudessa on yleisesti hyvä, mutta muutamaa osa-aluetta parantamalla siitä saataisiin vielä parempi. Ongelmakohtia löytyi viestinnästä, vuorovaikutuksesta ja johtamisesta. Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella oli helppo ryhtyä pohtimaan parannusehdotuksia. Lopussa olevat parannusehdotukset koskevat sisäistä-, ulkoista- ja muutosviestintää, esimiesviestintää, keskustelua ja ristiriitojen käsittelyä työpaikalla. Tämän lisäksi olen laatinut teoria-osuuden viestintätyytyväisyydestä.